Bankinställningar

I denna rutin är alla grundregister som rör företagets banker och hantering av betalningar till/från dessa samlade.

Här aktiverar du vilken eller vilka banker företaget har samt registrerar alla företagets bankkonton. Här registrerar du även eventuella factoringbolags bankkonton.

Svenska företag registrerar även tillhörande bankgironummer och PlusGiro-nummer. Även olika Riksbankskoder som används vid elektroniska utlandsbetalningar registreras här.

Bankinformationen används på dokument och även vid elektroniska ut- och inbetalningar. Du kan styra vilken bankinformation som ska visas på dokument beroende på valuta och beroende på om fakturorna belånats eller inte (factoring). Valutorna kopplas till bankkonton du registrerat.

Du kan registrera de betalningssätt som företaget använder vid in- och utbetalningar, med inställningar för både elektroniska och manuella betalningssätt. Elektroniska betalningssätt kan kopplas till bankkonton och bokföringskonton du har registrerat.

Du kan registrera olika bortskrivningskoder som används vid in- och utbetalningar för att sätta fakturors restbelopp till noll (avskrivning).

Om du använder tillvalsrutinerna Registrera betalningar och Bankkontoavstämning och återrapporterar bankfiler i CAMT053-format kan du registrera banktransaktionsregler som styr hur övriga betalningsposter i filen ska matchas och konteras automatiskt. Dvs. sådana betalningsposter som inte är betalningar till leverantörer eller från kunder. Matchning kan göras på referens, transaktion eller banktransaktionskod. Om det finns en referens angiven så matchas betalningsposten mot den först.