Inställningar för import av e-faktura och fakturatolkning

Gör följande för att aktivera e-faktura och tolkning för inkommande leverantörsfakturor i Monitor ERP.

Kontrollera att du angivit korrekt information (momsregistreringsnummer, adresser osv.) i Företagsinformation innan du gör inställningarna.
Dessa inställningar är baserade på den senaste versionen av Monitor ERP. Om du har en äldre version kan inställningar se annorlunda ut, kontakta vår supportavdelning om du behöver hjälp.

Innan du kan använda tjänsterna i systemet krävs att följande inställningar görs:

  1. Öppna rutinen Inställningar för export/import och fliken Import.
  2. Välj importtypen Leverantörsfaktura.
  3. Markera E-faktura CrossState.
  4. Ange Företags-id om du redan är kund hos Crediflow och har ett CrossState-konto. Annars skapar du ett konto hos CrossState med knappen Skapa konto nedan. När kontot har skapats fylls företags-id i automatiskt.
  5. Välj Produktion för att använda ett produktionskonto hos CrossState för att importera tolkade leverantörsfakturor. Produktionskonton får @crossstate.se i e-postadressen.
  6. Ladda upp register/Importera fakturor styr om register ska laddas upp, samt om det ska vara möjligt att importera fakturor. När denna inställning aktiveras så kan fakturor importeras till Monitor ERP och register är möjliga att ladda upp. Med register menas leverantörsregister, orderregister, samt beroende på om du har aktiverat Referensmatchning även attestanter. Under inställningen Upp-/nedladdningsmetod väljer du om register ska laddas upp manuellt eller schemaläggas. Register laddas upp för att CrossState bl.a. ska kunna matcha leverantören på fakturor du tar emot. Detta gäller både e-fakturor och tolkade leverantörsfakturor.
  7. Upp-/nedladdningsmetod – Här kan du välja hur dina register ska laddas upp till CrossState, samt på vilket sätt fakturor kan importeras till Monitor ERP från CrossState:

    • Schemalagd/Manuell – Register laddas automatiskt upp varje kväll (mellan 19:00-22:00), men du kan även ladda upp register manuellt via knappen Manuell uppladdning. Fakturor importeras automatiskt en gång i timmen, men kan även importeras manuellt via knappen Uppdatera i rutinen Registrera leverantörsfaktura.

    • Endast manuell – Register kan endast laddas upp manuellt via knappen Manuell uppladdning. Fakturor kan importeras manuellt via knappen Uppdatera i rutinen Registrera leverantörsfaktura.

    Denna inställning är endast aktiv om du har valt Ja för inställningen Ladda upp register/Importera fakturor.

  8. Om du inte är kund hos CrossState sedan tidigare ska du använda knappen Skapa konto för att skapa ett konto hos CrossState. I dialogrutan som visas ska först en partnertyp väljas. Välj Monitor för att skapa ett Monitor-partnerkonto hos CrossState. Monitor är förvalt. Valet Crediflow används enbart i undantagsfall om ett fristående kundkonto ska skapas hos CrossState. Det är om du är befintlig kund i CrossState och ska börja med att importera fakturor i Monitor ERP.
    Kontrollera företagsuppgifterna att de stämmer och fyll i kontaktperson och den personens kontaktuppgifter. Om du har ett GLN-nummer (Global Location Number) registrerat kontakta vår supportavdelning för att få hjälp att aktivera det på ditt konto.

  9. Markera Jag har läst och accepterar de gällande villkoren för denna tjänst. Kontot skapas när du klickar på knappen Skapa konto. Kontot skapas via en API-uppkoppling till CrossState. Om allt fungerar korrekt så får du ditt företags-id automatiskt. Nu är kontoregistreringen färdig.

  10. Använd knappen Manuell uppladdning för att manuellt ladda upp leverantörsregistret. Den knappen är bra att använda första gången när du aktiverar kontot, för att se att allting går att ladda upp som det ska. Vid eventuella fel i uppladdningen visas en notis om detta och vilken leverantör som inte går att ladda upp. Den manuella uppladdningen kan göras först när du har ett konto.

  11. Under knappen Meddela vid fel väljer du en mottagare för eventuella felmeddelanden som visas om något går fel vid export av register eller import av leverantörsfaktura. Felmeddelanden visas som notiser för berörda användare i systemet.

  12. Spara i rutinen.

Kontakta Monitor Support om det uppstår problem med kontoregistreringen.

Senaste fakturaimport

Visar datum och tidpunkt för senaste import av leverantörsfakturor.

Senaste registeruppdatering

Visar datum och tidpunkt för senaste registeruppdatering som skickats till CrossState.

Visa registrerade uppgifter

Denna knapp finns när du har lagt in ditt företags-id eller skapat ett konto. Här kan du se registrerade företagsuppgifter och registrerade uppgifter för e-fakturering.

Aktivera e-faktura

Denna knapp är aktiv även om du INTE valt att aktivera dig när du skapade kontot ovan. Ett rött meddelande visas om det inte gick att skapa konto med e-fakturamottagare vid registreringen.

Anledningen till att det inte gick att skapa e-fakturakonto (aktiveringen misslyckades) är för att dina organisationsuppgifter är bundna till en annan operatör. Detta kan t.ex. inträffa om ditt företag använt e-faktura i ett annat ERP-system och använt en annan operatör.

Om så är fallet MÅSTE du meddela din gamla operatör att de ska släppa dessa uppgifter. Du måste aktivt meddela din gamla operatör att du vill byta operatör. En liknelse är mobiltelefonnummer som är bundet till en operatör och du måste be om lov att flytta numret mellan operatörer.

När uppgifterna är släppta kan du klicka på Aktivera e-faktura igen.

Tips! Om du är osäker på vilken operatör du har, var vänlig och kontakta Monitors support så kan de hjälpa dig.

Det är bra att planera ett operatörsbyte i tid om du går skarpt ett visst datum och använder e-faktura. Då måste du meddela din nuvarande operatör att du säger upp avtalet, samt vilket datum de ska släppa uppgifterna så att den nya operatören kan aktivera det.