Kassabok

Hantering av kassabok är främst avsedd för länder i Östeuropa, där vissa regler gäller kring hantering av likvida medel i bokföringen. I kassaboken registreras kontanta uttag och insättningar. Detta kan avse transaktioner gentemot kunder, leverantörer, anställda eller banker m.m.

Följande punkter sammanfattar kort vilka funktioner som ingår i kassabokshanteringen:

  • Systeminställningen Använd kassaboksfunktion måste aktiveras. För att aktivera funktionen måste du först aktivera systeminställningen Registrera in- och utbetalningar i gemensam rutin/journal.

  • I rutinen Bankinställningar, fliken Betalningssätt, skapar du ett betalningssätt för kassaboken. På denna anges även vilken verifikationsnummerserie transaktionerna ska bokföras i.

  • I rutinen Hantera banktransaktioner finns fliken Kassarapporter, där du registrerar kassarapporter med start- och slutdatum för rapporten. Här kan du även skriva ut kassarapporter som sammanställer vilka transaktioner som registreras i kassaboken.

  • Transaktioner i kassaboken registrerar du via rutinen Hantera banktransaktioner, med det betalningssätt som är kopplat till kassaboken.

  • Dokumentet Kassakvitto, som du kan skriva ut för varje transaktion som registreras i kassaboken.

  • I de fall leverantörsfakturor har betalats kontant kan du registrera betalningen av fakturan samtidigt som fakturan definitivbokas i rutinen Registrera leverantörsfaktura. Denna betalning registreras automatiskt i kassaboken.

Innan du börjar använda Kassabok i Monitor ERP krävs en del inställningar i systemet. Se sidomenyn till höger för mer information.