Kundregister

Film: Kundregister (svenska)

  • Uppdatering kunder och Kundfråga har slagits ihop till en rutin.
  • Kundnamn är utökat från 50 till 100 tecken.
  • Landskod per adress i stället för på kundnivå. På detta vis så ligger landskoden för IntrastatStängd Intrastat är systemet för insamling av statistik över handel av varor inom Europeiska unionen. Insamlingen av intrastatstatistik hanteras likartat av alla medlemsstater i Europeiska unionen. på adressnivå.
  • Det går att ange besöksadress på kund.
  • Adressfältet är utökat från 35 till 50 tecken.
  • Kunna styra antal exemplar av faktura och krav på kundnivå.
  • Leveransdag (veckodagar) på kund går att ange i G4, men har ingen funktionalitet i sig. I G5 är detta kopplat till funktionalitet i t.ex. Registrera kundorder.
  • RespittidStängd Respittid används vid behovsplanering för att beräkna tidsförflyttning av skarpa order som täcker behovet, men som ligger sent i tid, i stället för att föreslå ny order. för betalningspåminnelse på kundnivå.
  • Bättre hantering av strökund.
  • All kontaktinformation är samlad i en flik och inställningar i en annan.
  • Fältet Säljare är flyttat till fliken Säljstöd.
  • Infört ett fält för sannolikhet (som anges när kunden inte är skarp).
  • Infört ett fält för kundansvarig och för återförsäljare.
  • Det går att se vilket datum som kunden blev skarp.
  • Infört regionala format som styr datumformat, decimalavskiljare och tidszon.
  • Leveransregler på kunder – möjliggör beräkning av leveransklara order med klarering + regelverk för tillåtna delleveranser. Här anges även om du tillämpar samlingsföljesedel gentemot kunden.
  • Export och EU ligger inte på kundnivå, utan styrs av kundens land.
  • Val på vad som ska kopieras när kund skapas via Spara som.
  • Det går att skapa en ny kund via Spara som på en leverantör, och på så sätt kunna få med applicerbara uppgifter.
  • Momskod är borttagen. Moms på order/fakturor styrs i stället av momsgrupp.
  • För kunder inom EU går det att kontrollera om momsregistreringsnumret är giltigt genom en sökfunktion mot VIES (VAT Information Exchange System)
  • På de alternativa leveransadresserna kan mer information anges, t.ex. leveranssätt och transporttid.
  • En kund kan markeras att vara privatkund via en inställning. Då anges personnummer i stället för organisationsnummer och alla priser visas inklusive moms på dokument till kunden.
  • Via en knapp till höger om angiven kreditlimit kan du se aktuell information om summa orderstock, kundfordringar, förfallna fakturor m.m.
  • Det går att ange att ränta ska debiteras på nästa ordinarie faktura, förutom via räntefaktura.
  • Det går att sätta prioritet på kund. Påverkar prioritet på kundorder.
  • Det går att styra om rabatt ska döljas på proformafaktura.
  • Textloggen som du skriver i fliken Säljstöd har separat rubrik och brödtext. Det går även söka i den loggen.
  • En ny flik som heter Översikt visar alla aktuella offerter, kundorder och fakturaunderlag för kunden. Den visar även alla fakturor och sändningar samt olika former av statistik i grafisk form. Allt för att skapa en överblick om kunden.
  • Det går att ställa in förval gällande Öresavrundning för ny kund via systeminställningen Förvald öresavrundning för ny kund.
  • Om tillval för E-faktura är aktivt i systemet finns nu fält för E-fakturaadress (EIA) samt E-fakturaadress ID (EAID).
  • För e-postadresser finns i fältet Mottagare av även alternativen Följesedel samt Produktbeskrivning inklusive certifikat.
  • Nytt fält för Antal anställda. Fältet kan användas som selekteringsbegrepp för statistik etc. Antal anställda anges inom olika intervaller och dessa intervaller registreras i rutinen GrunddataStängd Grunddata är statiska poster i en databas, exempelvis artiklar, kunder, användare, produktionsgrupper. – Säljstöd.
  • Det finns möljighet att ange momsregisteringsnummer på leveransadressnivå.