Kom i gång

Välkommen till Monitor ERP! Denna del i online-hjälpen vänder sig till dig som är ny användare av affärssystemet samt dig som är systemadministratör. Monitor ERP används i huvudsak som ett program installerat i Windows. Programmet finns också som webbklient, som du kör i en vanlig webbläsare eller i en app till Android och IOS. Här kan du läsa om gränssnittet och olika funktioner i programmet och om webbklienten. Är du systemadministratör kan du läsa om att konfigurera Monitor ERP.

Innan ni påbörjar utbildning i affärssystemet och senare skarp drift, finns det olika förvalda inställningar som ska kontrolleras och eventuellt ändras. Även olika grunddata ska registreras. Om företaget konverterar från Monitor G4 följer allt data med, förutom visst grunddata som måste registreras på nytt. Om företaget byter från ett annat affärssystem till Monitor ERP går det att importera artiklar, kunder och leverantörer från det gamla affärssystemet. Arbetet med grunddata måste göras innan det går att skapa förfrågningar, offerter, olika order osv.

Läs mer om vilket grunddata som normalt ska registreras under avsnittet Grunddata och inställningar. Handboken kan även laddas ned som PDF på online-hjälpens startsida.

I online-hjälpen kan du läsa mer om orderflöden, tillämpningar och tillval. Det finns olika orderflöden som ni behöver känna till för att förstå hur man arbetar med förfrågningar, offerter och olika order i Monitor ERP. Tillval köps separat till Monitor ERP.

Systemadministratören måste lägga till användare och även konfigurera olika delar i systemet innan företaget kan börja använda Monitor ERP. När du registrerar nya användare är inställningen Tvinga lösenord aktiverad. Inställningen innebär att du måste ange ett lösenord på användaren enligt en viss längd och komplexitet. Du kan läsa mer om hur lösenordspolicyn och multifaktorautentisering (MFA) fungerar i avsnittet Säkerhetsinställningar.