Funktioner i dokumentmallar
Monitor ERPinnehåller dokumentmallar för olika ändamål, exempelvis förfrågan, offert, olika order, faktura och olika rapporter. Det följer med en komplett uppsättning av dokumentmallar som täcker upp behovet för de flesta tillverkande företag och är färdiga att börja användas direkt.
Även om Monitor ERP innehåller en komplett uppsättning dokumentmallar har du möjlighet att skapa anpassade dokumentvarianter, efter ditt företags specifika behov, av de färdiga dokumentmallarna. Det kan exempelvis vara kundunika dokument. För att skapa en dokumentvariant kopierar du en färdig dokumentmall till en ny variant i rutinen Dokumentmallar.
Även dokumentmallarna för tillverkningsorderdokumenten Följekort, Operationskort och Materialkort kan du skapa anpassade dokumentvarianter av. Det gör du på samma sätt i rutinen Dokumentmallar – Tillverkningsorder.
Det går också att beställa anpassade dokumentvarianter från Monitor ERP System AB. Dessa får ett anpassningsnummer som visas i rutinen Dokumentmallar samt i berörda rutiner där du kan förhandsgranska dokumenten.
Med det inbyggda rapportverktyget – DevExpress Report Designer – anpassar du den dokumentvariant som du har kopierat, exempelvis Faktura. Det kan gälla att ändra på utseende, typsnitt, layout, formler i fält osv. Läs mer om det programmet här: https://documentation.devexpress.com/#XtraReports/CustomDocument8546.
Att skapa anpassade dokumentvarianter kräver viss specialkunskap. Om du behöver ha hjälp med detta, kontaktar du i första hand en utbildare på Monitor ERP System AB. Hjälp med anpassning av dokumentvarianter ingår inte i supportavtalet.
En dokumentmall har en layout som vanligen består av olika dokumentdelar, exempelvis huvud, adress, villkor och fot. Även dessa dokumentdelar kan du kopiera till nya varianter och ändra på i ovanstående rapportverktyg.
Varje dokumentmall har en uppsättning grundinställningar som styr vissa aspekter av dokumentmallens innehåll. Syftet med dessa inställningar är att en systemadministratör, Monitor-ansvarig eller motsvarande ska kunna ställa in vad varje dokumentmall ska innehålla eller visa, utan att behöva ta upp ett rapportverktyg och göra anpassade varianter av dokumentmallar. Dessa inställningar finns i rutinen Dokumentinställningar.
En del inställningar kan också göras interaktivt av användare som då överstyr grundinställningarna. Det är temporära inställningar för exempelvis en viss order eller ett visst utskriftstillfälle. Ett exempel är att användaren väljer att inte visa totalsumman på en specifik kundorder.