Inställningar
Under Inställningar i skrivbordets backstage kan du göra olika personliga inställningar.
Här kan du ställa in olika färgteman med tillhörande bakgrundsbild. Det finns grått, blått, ljust och ett mörkt (beta) tema att välja mellan för egen smak eller olika ljusförhållanden. Förvalt tema är grått.
Du kan också välja att inte Visa bakgrundsbild, om du föredrar en enfärgad bakgrund.
Här finns inställningar enligt nedan för utskrifter till skrivare.
- Ta med selektering vid utskrift av rapport – styr att den selektering du har gjort i en listrutin förvalt tas med och visas med den utskrivna rapporten/listan.
- Ta med diagram vid utskrift av rapport – styr att diagrammet som ställs in under knappen Diagram förvalt tas med och visas med den utskrivna rapporten/listan.
Använd ny skrivardialog i dessa moduler
Under denna rubrik finns inställningar var den nya Monitor-skrivardialogen ska användas. Förvalt är det inställt att använda skrivardialogen i alla moduler. Men den går att inaktivera per modul, och då används Windows skrivardialog istället.
Här kan du göra inställningar av påminnelser för aktiviteter du har att utföra. Påminnelserna för aktiviteter hänvisar till Uppgifter du har att utföra i Meddelandecenter. Du får en påminnelse att utföra en aktivitet varje gång du loggar in i Monitor ERP, tills du har utfört aktiviteten. Tänk dock på att en användare kan stänga av påminnelse för en aktivitet. Det görs direkt på aktiviteten i den rutin det berör. I det fallet ser du enbart din aktivitet att utföra i Uppgifter i Meddelandecenter.
Det finns ett antal olika aktiviteter i systemet som du kan få påminnelser för enligt nedan. Förvalt är påminnelse för aktiviteter aktiverat för alla olika aktiviteter.
Aktiviteter du får påminnelser för
- Inköpsstöd (leverantör)
- Förfrågan
- Inköpsorder
- Artikel
- Ärende
- Säljstöd (kund)
- Offert
- Kundorder
- Personal
- Projekt
- Tidrapportering
- Daglig styrning
- Ramorder – Inköp
- Ramorder – Försäljning
- Kundavtal
- Inventering – Attest
Notiser
- Backup – styr att du får en notis i Meddelandecentret om en backup i Monitor ERP misslyckas.
Är tillvalet Elektronisk fakturahantering (EFH) installerad kan du här aktivera inställningar för påminnelser avseende EFH samt frånvaro från attest av faktura. Påminnelserna för EFH hänvisar till Uppgifter du har att utföra i Meddelandecenter.
Nedanstående inställningar (och mycket annat) går även att göra centralt för flera attestanter i rutinen Attestinställningar – EFH.
Meddelanden i EFH
Styr om och hur sidopanelen med meddelanden vid sidan av fakturabilden ska visas. Följande alternativ finns:
- Alltid
- Om det finns meddelanden
- Aldrig
Påminnelser avseende EFH
- Leverantörsfaktura att attestera – är du upplagd som attestant är denna inställning aktiv. Här kan du då ställa in om du vill ha påminnelse för fakturor att attestera. Det gäller då för de leverantörsfakturor där du enskilt står som attestant, är med i attestlista eller attestgrupp. Du får alltid en påminnelse att attestera en faktura varje gång du loggar in i Monitor ERP, tills du har attesterat fakturan.
- Leverantörsfaktura att definitivboka – har du rättighet att ändra leverantörsfakturor är denna inställning aktiv. Här kan du då ställa in om du vill ha påminnelse för fakturor att definitivboka. Du får alltid en påminnelse att definitivboka en faktura varje gång du loggar in i Monitor ERP, tills du har definitivbokat fakturan.
- Skicka påminnelse via e-post – är du attestant är också denna inställning aktiv. Här kan du då ställa in om du vill ha motsvarande påminnelser för fakturor att attestera, även via e-post.
Frånvaro från attest av faktura
- Aktivera frånvaro – är du attestant kan du vid behov aktivera frånvaro från attest, t.ex. när du går på semester. Då tänds nedanstående tre inställningar där två av dem måste fyllas i.
- Vidarebefordra till – här måste du välja vilken attestant som ska attestera i ditt ställe. De attester du framledes ska göra vidarebefordras till denna attestant så länge du är frånvarande.
- Frånvaro gäller tills vidare – här kan du aktivera att frånvaron gäller tills vidare.
- Frånvaroperiod – här väljer du din frånvaroperiod, såvida du inte i stället aktiverar att frånvaron gäller tills vidare.
Här kan du göra olika allmänna inställningar enligt nedan.
- Visa sidopanel i rutinfönster – sidopanelen är då förvalt öppen i de rutiner som har en sidopanel.
- Gå till nästa fält med Enter – då du trycker Enter hoppar markören till nästa fält i tabbordningen.
- Sätt fokus i postväljaren vid spara – det betyder exempelvis i rutinen Artikelregister att markören hamnar i fältet Artikelnummer på huvudraden när du sparar, oavsett var markören var då du sparade.
- Kopiera alltid "Från och med" till "Till och med" i selekteringar – då du lämnar fältet Från och med kommer värden du angett eller valt i det fältet att kopieras till fältet Till och med i listrutiner.
- Öppna senast använda rutiner vid uppstart – här kan du välja om de rutiner du hade öppna då du stängde av Monitor ERP ska öppnas på nytt vid nästa uppstart av Monitor ERP. De val som finns är:
- Ja – de rutiner som var öppna då du stängde Monitor kommer att öppnas nästa gång du startar Monitor ERP.
- Nej – inga rutiner kommer att öppnas.
- Med dialog – en dialogruta visas där du kan välja om rutinerna ska öppnas.
- Vid maximering av rutinfönster – här kan du välja att rutinfönster i maximerat läge ska täcka hela bildskärmen eller att inte täcka modulmenyn. Täcker rutinfönster hela bildskärmen så har du ändå möjlighet att temporärt visa modulmenyn via knappen Visa modulmenyn (F9) på verktygsmenyn i den aktuella rutinen.
- Tona bakgrund när dialogruta visas – styr om det bakomliggande rutinfönstret till en dialogruta ska tonas ner när dialogrutan visas. På så sätt framhävs dialogrutan i rutinen.
- Förvalda lagerställen – inställningen är tillgänglig om tillvalet Lagerställe är installerad. Här styr du vilka lagerställen som ska vara förvalda i lagerställeväljaren i olika rutiner. Inställningen styr också vilka lagerställen det går att visa och hämta poster från i Sök & hämta i olika fält. De val som finns är:
- Lagerställe vid inloggning – det lagerställe som är valt för dig i rutinen Användare.
- Alla – alla lagerställen i de rutiner där du har minst visarättighet. I de rutiner där du bara har visarättighet visas lagerställets namn i kursiv stil i lagerställeväljaren.
- Använd följande kommunikationsprotokoll – styr vilket kommunikationsprotokoll som ska användas av din Monitor ERP klient för kommunikation med applikationsservern. Du kan välja av HTTPS och WebSocket. Protokollet WebSocket är förvalt. Om klientdatorn har Windows 7 blir HTTPS förvalt.
- Visa företagsnummer/-namn i rutiner – här kan du välja om företagsnummer, företagsnamn eller både och ska visas på namnlisten i rutiner, alternativt inte visas.
- Region för online-hjälpen – styr vilken av online-hjälpens domäner (per region) som ska användas. De val som finns är:
- Auto – (förvald) installerat landspaket styr. För kinesiskt landspaket används domänen help.monitorerp.cn. För andra landspaket används domänen help.monitorerp.com.
- Global – domänen help.monitorerp.com används oavsett installerat landspaket.
- Kina – domänen help.monitorerp.cn används oavsett installerat landspaket.