Bankintegration
I denna flik kan du aktivera bankintegration. För att aktivera bankintegration krävs att du först har aktiverat din bank under fliken Bankaktivering, du behöver även aktivera systeminställningen Registrera in- och utbetalningar i gemensam rutin/journal och skapa verifikationsnummerserie för journalen Betalningar i rutinen Verifikationsnummerserier/Journaler.
För närvarande finns stöd för följande banker:
Sverige:
- Handelsbanken — endast File pay ISO
- Nordea (Nordea Business)
- SEB
- Swedbank
Norge:
- DNB
- Nordea (Nordea Business) — endast Open Banking
- Sparebank1 — endast Open Banking
Finland:
- Nordea (Nordea Business) — endast Open Banking'
Se funktionsöversikt för Bankintegration här.
Bankintegration innebär att du kan se saldon på dina bankkonton direkt i Monitor ERP och även har möjlighet att signera betalningar utan att hantera betalningsfiler i internetbanken. Funktionen nyttjar den nya generationen av betalningslösningar ,Open Banking, inom ramen för EU:s direktiv om betaltjänster (PSD2). Detta innebär att banken tillåter att en tredjepartsleverantör via API:er gör betalningar och hämtar kontoinformation för din räkning. Tredjepartsleverantör till tjänsten är Open Payments. De är licensierade och ligger under tillsyn av Finansinspektionen (eller annan behörig myndighet inom EU/EES). Bankintegration erbjuder även den mer traditionella plattformen för bankintegration, där den bakomliggande tekniken bygger på utbetalningar via ISO-filer (File pay ISO). I Monitor ERP hanteras detta via två separata betalningssätt.
Medgivande för bankintegration är personlig för varje användare, vilket innebär att aktivering behöver göras av varje användare som behöver tillgång till funktionen. Aktivering och medgivande sker via mobilt BankID. För att aktivera bankintegrationen krävs det att ditt personnummer är angivet samt att din användare är kopplad i rutinen Personalregister – Allmänt.
Du aktiverar bankintegrationen genom att klicka på knappen Aktivera bankintegration. Ett dialogfönster öppnas där du behöver acceptera de gällande villkoren för tjänsten. Därefter uppkommer en QR-kod som du scannar med din BankID-app. Systemet gör då en matchning mellan de bankkonton som du har tillgång till med de bankkonton som är registrerade under fliken Bankkonton, resultatet visas under Bankkonton aktiverade för bankintegration.När bankintegrationen är aktiverad för den aktuella användaren har ett elektroniskt medgivande om 180 dagar upprättats. Medgivande behöver därefter förnyas via knappen Förnya medgivande.
Bank
Styr vilken bank som integrationen ska gälla för. Förvalt är den bank som är aktiverad under fliken Bankaktivering.
Onboarding hos bank
Med denna knapp länkas du direkt till din bank för onboarding eller till en sida med mer information om hur du gör onboarding hos din bank.
Customer ID
Här anger du det kundnummer du har hos banken (DNB). Kundnumret måste bestå av 7 tecken där de första 2 är bokstäver och de resterande 5 är siffror.
Signering av medgivande
Styr om signering av medgivande ska göras i Monitor ERP eller på bankens hemsida. Alternativ kan variera beroende på bank.
Signering av betalningar
Styr om signering av betalningar ska göras i Monitor ERP eller på bankens hemsida. Alternativ kan variera beroende på bank.
Aktivera bankintegration
Med denna knapp aktiverar du bankintegration.
Notera att du behöver göra onboarding hos din bank innan du aktiverar bankintegrationen. Här kan du läsa mer om onboarding för olika banker.
Förnya medgivande
Använd denna knapp om du vill förnya ditt medgivande.
Ta bort medgivande
Använd knappen Ta bort medgivande om du vill ta bort ditt medgivande.
Giltig för
Visar den användare som medgivandet gäller för.
Giltig till
Visar det datum som medgivandet är giltigt till. En vecka innan giltighetstiden går ut får användaren en påminnelse om detta via en notis.
Status
Visar status för medgivande – giltigt eller ogiltigt.
Denna funktion används i samband med internationella utbetalningar via Open Banking. Global Pay innebär att du ansluter ditt bankkonto (i lokal valuta) till en lösning där valutabetalningar förmedlas via en extern part.
Läs om internationella utbetalningar via Global Pay här.
Aktivera
Med denna knapp kan du ansluta dig till Global Pay (kostnadsfritt). I samband med detta görs en KYC-kontroll (Know your customer/Kundkännedom), där du behöver fylla i uppgifter om ditt företag.
Aktiverad av
Visar vilken användare som aktiverat funktionen.
Giltig till
Visar det datum som medgivandet är giltigt till.
Status
Visar status för medgivande – giltigt eller ogiltigt.
Historik
Under knappen Historik kan du se en logg över eventuella felmeddelanden och när de skapades.
Meddela vid fel
Här väljer du mottagare för eventuella felmeddelanden. Felmeddelanden visas som notiser för berörda användare i Meddelandecenter.
Ladda ner transaktioner manuellt
Med denna knapp kan du ladda ner transaktioner manuellt. Du behöver normalt sett aldrig använda denna knapp då transaktioner alltid ska hämtas hem under natten, men i det fall det skulle ha uppstått en driftstörning under natten kan du använda denna knapp istället för att vänta till dagen efter.