Inställningar
Här beskrivs de olika inställningar som behöver göras innan det går att börja använda ISO-betalningar i Monitor ERP.
I rutinen Bankinställningar i Redovisningsmodulen aktiverar du den/de banker som ditt företag använder.

- Öppna fliken Bankaktivering.
- Förvalt visas det land som systemet är anpassat för (styrs av landspaket). Du kan dock välja ett annat land.
-
Välj önskad bank. Detta styr vilka aktiva filformat som visas i boxen till höger.
-
Under Aktiva filformat visas vilka betalningsformat som du aktiverat i systemet. Listan är en totallista över alla format som är aktiva i systemet, inte bara på den rad du står på till höger (dvs. alla som du bockat i aktiv på). När du aktiverat banken så finns bankens format tillgängliga att välja bland elektroniska betalningssätt i fliken Betalningssätt och i rutinen Inställningar för export/import.
I rutinen Inställningar för export/import under Generella register ska du göra inställningar för export och import av filer.

- Öppna fliken Export.
- Välj exporttyp Betalningsfil.
- Välj önskat betalningsformat.
- Under Katalog anger du sökväg för betalfilen.
- Under Betalningsfilens namn är filnamnet förifyllt som en mall med variabler. Variabeln %T infogar numret på transaktionslistan i filnamnet. Variabeln %x infogar dagens datum i filnamnet. I en tooltip över fältet visas en förklaring av variablerna.
- Ange Signer ID. Du får Signer ID från din bank.
- Ange Avtalsnummer. Du får avtalsnummer från din bank.
- Samsortering är förvalt markerad, förutom för Danske Bank (Sverige) och Nordea (Finland). Styr om samsortering ska göras. Skickas flera fakturor åt gången till samma leverantör kan de samsorteras till en klumpsumma i betalningsfilen. För Danske Bank (Sverige och Nordea (Finland) kan du istället välja Använd batchbetalning.
- Spara.
I rutinen Bankinställningar fliken Betalningssätt ska du göra inställningar för betalningssättet.

- Öppna fliken Import.
- Välj importtyp Återrapportering av utbetalningar.
- Under Sökväg anger du sökväg till den katalog där betalningsfilerna ska sparas.
- Spara.

- Öppna fliken Betalningssätt.
- I tabellen lägger du till koden ISO och anger en benämning.
- Välj Betalningstyp Elektronisk utbetalning.
- Markera kryssrutan Aktiv.
- I boxen Bankinformation anger du Betalningsformat och Återrapporteringsformat.
- I boxen Transaktionslista ska du välja Transaktionslista ISO (standard).
- Spara.
Bankkonton registreras på lite olika sätt i rutinen Bankkonton beroende på vilken bank du använder. Här följer instruktioner som för de banker som har lite speciella inställningar.

Ange clearing- och kontonummer i följd utan mellanslag eller skiljetecken i fältet Avsändarkonto BBAN.
Om clearingnumret börjar med 8 ska du ange 15 siffror.
Om clearingnummer plus kontonummer består av färre an 15 tecken, ska du fylla ut med nollor mellan clearing- och kontonummer.
Om clearingnumret börjar med 7 ska du ange 11 siffror.
Med Swedbank går det att skicka alla betalningar i en fil men rekommendationen är att dela upp EUR och övriga valutor i separata filer.

Eftersom Nordea använder sig av valutafickor måste du under fliken Betalningssätt göra kopplingar till bankkonto. Detta gör du i boxen Koppling till bankkonto/bokföringskonto.

Se till att dina leverantörer har rätt betalningssätt angivet i boxen Utbetalningar i Leverantörsregister. Under knappen Exportinställningar kan du göra eventuella undantag för en specifik leverantör.
I rutinen Leverantörslista, presentation Utbetalningar kan du massuppdatera betalningssätt på leverantörer. Använd Sök & ersätt, så går det smidigt att uppdatera.
I rutinen Systeminställningar fliken Inköp, kan du välja Förvalt betalningssätt för ny leverantör.