Inställningar för export av e-faktura
Följande inställningar måste göras innan du kan skicka e-fakturor från Monitor ERP.
Port 443 eller 80 måste vara öppen för utgående trafik i din brandvägg så att ditt system kan kommunicera med Crediflow.
Kontrollera att du har angivit korrekt information (momsregistreringsnummer, adresser osv.) i rutinen Företagsinformation innan du gör inställningarna nedan. Kontakta Monitor Support om du behöver hjälp att fylla i e-fakturauppgifterna.
Innan du kan använda e-fakturatjänsterna i systemet krävs att följande inställningar görs:
- Öppna rutinen Inställningar för export/import och fliken Export.
- Välj exporttypen E-faktura.
- Markera E-faktura Crediflow.
-
Klicka på knappen Skapa konto. Detta ska du göra oavsett om du redan har ett "PartyID" hos Crediflow, eftersom att rutinen gör en kontroll om PartyID redan finns - då hämtas ditt PartyID och inget nytt konto skapas.
Om du inte har något PartyID skapas ett nytt konto. När kontot har skapats fylls Företags-id i automatiskt. När du aktiverar funktionen blir ditt företag dessutom aktiverat i e-fakturanätverket att ta emot e-fakturor.
Kontrollera företagsuppgifterna att de stämmer och fyll i kontaktperson och den personens kontaktuppgifter.
Fyll också i "Meddelande vid inbjudan". Detta meddelande används när du skickar en inbjudan till kunden om den vill ta emot e-fakturor från dig.
Om du har ett GLN-nummer (Global Location Number) registrerat kontakta Monitor för att få hjälp att aktivera det på ditt konto.
- E-fakturaadress (EIA) fylls i automatiskt. Dessa uppgifter är för att uppfylla de Peppol-formatvalideringar som finns i systemet. E-fakturaadress kan t.ex. vara Organisationsnummer eller Momsregistreringsnummer.
- E-fakturaadress ID (EAID) fylls i automatiskt. Denna uppgift är för att uppfylla de Peppol-formatvalideringar som finns i systemet. I Finland används "LY-tunnus" som EAID.
-
Bifoga inbäddad PDF i XML styr om inbäddad PDF ska bifogas i XML-filen med e-faktura. Inställningen är förvalt inaktiverad och behöver manuellt aktiveras om du vill bifoga PDF-filen.
-
Aktivera testläge för sändning av fakturor. Om du aktiverar testläge kan du skicka fakturor för test av datat i e-fakturorna. Då testar du mot Crediflows skarpa endpoint, fast med testdata. Fakturorna som du skickar in kommer att hanteras som skarpa fakturor vid import. Dock kommer de att stanna hos Crediflow och inte gå vidare i flödet. Det gör att du kan testa statusanrop m.m.
-
Inställningen Sökväg för manuell verifiering av e-fakturafil används vid test/validering av e-faktura. Om du anger en sökväg visas Spara till fil under kolumnen E-faktura i rutinerna Granska/godkänn faktura och Skriv ut faktura där du kan välja att spara e-fakturan till fil i sökvägen du angivit här. I samband med detta skickas alltså inte e-fakturan till operatören/kunden. Syftet är t.ex. att skicka e-fakturan till support för felsökning (genom att göra en återutskrift) eller att skicka den till en kund för verifiering innan skarp drift. Om du anger något i sökvägen så överstyr det inställningen Aktivera testläge för sändning av fakturor.
- Om du inte är kund hos Crediflow sedan tidigare ska du använda knappen Skapa konto för att registrera ett konto hos Crediflow. Kontrollera företagsuppgifterna att de stämmer och fyll i kontaktperson och den personens kontaktuppgifter. Fyll också i "Meddelande vid inbjudan". Detta meddelande används när du skickar en inbjudan till kunden om den vill ta emot e-fakturor från dig. Om du har ett GLN-nummer (Global Location Number) registrerat kontakta Monitor för att få hjälp att aktivera det på ditt konto.
-
Markera Jag har läst och accepterar de gällande villkoren för denna tjänst.
- Kontot skapas när du klickar på knappen Ok, via en API-uppkoppling mot Crediflow. Om allt fungerar korrekt så får du ditt företags-id automatiskt. Nu är kontoregistreringen färdig. Om kontoregistreringen skulle misslyckas kan du läsa mer om det nedan.
- Spara.
Avregistrera konto
Om du redan har ett konto hos Crediflow kan du avregistrera kontot i det fall du inte längre kommer att skicka e-fakturor.
Misslyckad registrering av konto
Misslyckad registrering av konto beror oftast på att organisationsuppgifterna är "låsta" av en annan e-fakturaoperatör. I dessa fall måste du först kontakta din gamla operatör och be dem att släppa dina organisationsuppgifter. Sedan kan du registrera ett konto.