FAQ – Ångra utleveranser
Det är tyvärr inte möjligt att ångra en utleverans på en slutlevererad kundorder som är fakturerad. För att justera behöver du då först kreditera fakturan och se till att lagersaldo påverkas vid krediteringen. Om det finns resterande antal kvar på order så kan detta makuleras genom att använda rutinen Rapportera utleverans. Vid behov kan du nu skapa en ny kundorder.
Du kan använda Spara som för att skapa en ny kundorder.
Gå till rutinen Direktregistrera faktura, välj din kund, bocka i rutan Kredit och välj sedan den faktura som ska krediteras.
En dialogruta visas där du väljer vilka rader som ska ingå i krediten.
Om du vill få tillbaka varorna till lagret ska du markera kryssrutan Påverka saldo (se bild nedan). Om du inte vill att lagret ska påverkas är det viktigt att bocka ur Påverka saldo. Även ingående artiklar i fiktiva artiklar måste bockas ur.
Därefter trycker du på Spara, kontrollera dokumentet så att det ser rätt ut. Sedan godkänner du krediten med knappen Godkänn faktura .
Du behöver sedan makulera kundordern genom att gå till rutinen Rapportera utleverans. Ange ordernumret i fliken Selektering.
Ange 0.00 i kolumnen Antal att leverera och bocka i rutan Makulera resterande och tryck sedan på Spara.
Nu kan du skapa en ny kundorder på det som ska levereras till kunden.