FAQ – Operationslego
Lego är en operation på en tillverkningsorder som köps av en extern leverantör. Den produktionsgrupp som kopplas till operationen måste vara av typen Lego. Den leverantör som kopplas till produktionsgruppen måste ha leverantörsrollen Lego. Materialleverantör är standard, men en leverantör kan ställas in att vara både material- och legoleverantör.
Systemet skapar alltid automatiskt en inköpsorder av typen Lego när en tillverkningsorder som innehåller en legooperation skapas. Detsamma gäller om en befintlig tillverkningsorder planeras om och en intern operation planeras om, och läggs ut till en legoleverantör vid tillfällig kapacitetsbrist.
Ordern kan skrivas ut eller e-postas till leverantören. Dessutom är det möjligt att skapa samlingsinköp om flera inköpsorder ska beställas från samma leverantör och samlas under ett samlingsnummer för att underlätta hantering och rapportering.
Vid utskrift av lego inköpsorder och lego följesedel så går det välja att skriva ut det avsända antalet på dokumentet i stället för planerade antalet. Det styrs via en dokumentvariant. Denna dokumentvariant går också att sätta som förvald på leverantör (leverantörsunika dokument).
Legoinköp orderbekräftas precis som ordinarie materialinköp. Om datumet uppdateras i samband med bekräftelse av inköpsorder ges en fråga om hela tillverkningsordern ska omplaneras utefter det nya leveransdatumet för den operation som legoinköpet avser.
När godset ska skickas till leverantören kan avsändning rapporteras, för att hålla reda på vad som är skickat men inte returnerat.
På legooperationens rad finns en inköpsorder som genereras vid registrering av tillverkningsordern. Efter du har rapporterat inleverans av denna inköpsorder, avrapporteras legooperationen med det antal du valt att rapportera in.
Du kan länka dig till Registrera inköpsorder och därifrån till Rapportera utleverans och välja antal att leverera in.