FAQ – Betalningar
Utbetalningar
Du kan registrera utbetalningar i rutinen Utbetalningar.
Du kan registrera utbetalningar på olika sätt i denna rutin. Ett sätt är att beordra betalning direkt via listan Utbetalningsförslag, där valda leverantörsfakturor i listan förs över direkt till en betalningsfil som skickas till banken, alternativt att valda fakturor i listan förs över till transaktionslistan och kan godkännas/skrivas ut i rutinen Skriv ut transaktionslista. Godkänns fakturorna i transaktionslistan förs de över till betalningsfilen. Ett annat sätt är att först föra över markerade fakturor från listan Utbetalningsförslag till fliken Betala via bank (beordra) eller lägga till dem en i taget på den fliken, och därifrån föra över dem till en betalningsfil. Dessa sätt gäller utbetalningar med elektroniska betalningssätt. Utbetalningar för leverantörsfakturor med manuella betalningssätt kan du också registrera i listan Utbetalningsförslag, genom att markera fakturorna och föra över dem till fliken Betala manuellt eller lägga till dem en i taget i den fliken.
Här kan du läsa mer om utbetalningar.
Du kan makulera eller ångra gjorda utbetalningar. Makulering av utbetalningar kan vara aktuell t.ex. om fakturor av misstag beordrats för betalning. En sådan justering bör du endast göra innan betalningsfilen har skickats till banken. Det är möjligt att makulera enskilda utbetalningar såväl som hela utbetalningsjournaler, transaktionslistor m.m. För att makulera utbetalningar så väljer du listtypen Makulera utbetalningar.
Här kan du läsa mer om att makulera utbetalningar.
Om ett utbetalningsförslag blir avbrutet återfinns betalningarna i rutinen Skriv ut transaktionslista.
Nya poster läggs till i denna rutin när elektroniska betalningar verkställs i Utbetalningar. När transaktionslistan godkänts och en fil har skapats med ett lyckat resultat, då försvinner posterna.
Här kan du läsa mer om Skriv ut transaktionslista.
Här beskrivs de olika inställningar som behöver göras innan det går att börja använda ISO-betalningar i Monitor ERP.
I rutinen Bankinställningar i Generella register aktiverar du den/de banker som ditt företag använder.
- Öppna fliken Bankaktivering.
- Förvalt visas det land som systemet är anpassat för (styrs av landspaket). Du kan dock välja ett annat land.
-
Välj önskad bank. Detta styr vilka aktiva filformat som visas i boxen till höger.
-
Under Aktiva filformat visas vilka betalningsformat som du aktiverat i systemet. Listan är en totallista över alla format som är aktiva i systemet, inte bara på den rad du står på till höger (dvs. alla som du bockat i aktiv på). När du aktiverat banken så finns bankens format tillgängliga att välja bland elektroniska betalningssätt i fliken Betalningssätt och i rutinen Inställningar för export/import.
I rutinen Inställningar för export/import under Generella register ska du göra inställningar för export och import av filer.
- Öppna fliken Export.
- Välj exporttyp Betalningsfil.
- Välj önskat betalningsformat.
- Under Katalog anger du sökväg för betalfilen.
- Under Betalningsfilens namn är filnamnet förifyllt som en mall med variabler. Variabeln %T infogar numret på transaktionslistan i filnamnet. Variabeln %x infogar dagens datum i filnamnet. I en tooltip över fältet visas en förklaring av variablerna.
- Ange Signer ID. Du får Signer ID från din bank.
- Ange Avtalsnummer. Du får avtalsnummer från din bank.
- Samsortering är förvalt markerad, förutom för Danske Bank (Sverige) och Nordea (Finland). Styr om samsortering ska göras. Skickas flera fakturor åt gången till samma leverantör kan de samsorteras till en klumpsumma i betalningsfilen. För Danske Bank (Sverige och Nordea (Finland) kan du istället välja Använd batchbetalning.
- Spara.
I rutinen Bankinställningar fliken Betalningssätt ska du göra inställningar för betalningssättet.
- Öppna fliken Import.
- Välj importtyp Återrapportering av utbetalningar.
- Under Sökväg anger du sökväg till den katalog där betalningsfilerna ska sparas.
- Spara.
- Öppna fliken Betalningssätt.
- I tabellen lägger du till koden ISO och anger en benämning.
- Välj Betalningstyp Elektronisk utbetalning.
- Markera kryssrutan Aktiv.
- I boxen Bankinformation anger du Betalningsformat och Återrapporteringsformat.
- I boxen Transaktionslista ska du välja Transaktionslista ISO (standard).
- Spara.
Bankkonton registreras på lite olika sätt i rutinen Bankkonton beroende på vilken bank du använder. Här följer instruktioner som för de banker som har lite speciella inställningar.
Ange clearing- och kontonummer i följd utan mellanslag eller skiljetecken i fältet Avsändarkonto BBAN.
Om clearingnumret börjar med 8 ska du ange 15 siffror.
Om clearingnummer plus kontonummer består av färre an 15 tecken, ska du fylla ut med nollor mellan clearing- och kontonummer.
Om clearingnumret börjar med 7 ska du ange 11 siffror.
Med Swedbank går det att skicka alla betalningar i en fil men rekommendationen är att dela upp EUR och övriga valutor i separata filer.
Eftersom Nordea använder sig av valutafickor måste du under fliken Betalningssätt göra kopplingar till bankkonto. Detta gör du i boxen Koppling till bankkonto/bokföringskonto.
Se till att dina leverantörer har rätt betalningssätt angivet i boxen Utbetalningar i Leverantörsregister. Under knappen Exportinställningar kan du göra eventuella undantag för en specifik leverantör.
I rutinen Leverantörslista, presentation Utbetalningar kan du massuppdatera betalningssätt på leverantörer. Använd Sök & ersätt, så går det smidigt att uppdatera.
Här kan du läsa mer om vad som är bra att tänka på vid ISO-betalningar.
Inbetalningar
- Börja med att ange Betalningsdatum och Betalningssätt i boxen Inställningar.
- Gå vidare och fyll i övriga uppgifter i boxen eller hoppa över dessa fält genom att använda Tab-tangenten tills att du hamnar på den översta raden i tabellen där betalningar registreras i boxen Inbetalningar.
- Lägg till en ny rad med tangenten F5 eller + på det numeriska tangentbordet och välj/ange ett fakturanummer. Är inbetalningen en a conto-betalning ska du lämna fakturanummer tomt och i stället ange kundnummer för den kund som har gjort betalningen.
- Kolla igenom raden och justera vid behov de föreslagna värdena för betalningen.
- Lägg till ytterligare rader för de inbetalningar som har gjorts.
- När du har lagt in alla inbetalningar som ska registreras så ska du klicka på knappen Spara eller Spara och skriv ut journal. I det senare fallet öppnas automatiskt rutinen Skriv ut inbetalningsjournal, med rätt journal inläst. Samtidigt förbereds rutinen inför nästa omgång av inbetalningar att registrera, genom att alla fält töms och fokus hamnar i fältet Betalningsdatum i boxen Inställningar.
För varje inbetalning kan du i den nedersta boxen Kontering se hur konteringen görs i realtid. Fältet Totalt längst ned uppdateras löpande.
Du makulerar inbetalningar i listan Makulera inbetalningar i rutinen Inbetalningar.
Du kryssar för de fakturor som du vill makulera inbetalningar för. Makuleringen verkställs för markerade fakturor när du sparar rutinen. Du får först upp en ruta där du måste bekräfta att spara makuleringen. Vid makulering av betalningar återställs fakturornas restbelopp. Dessutom skapas det en kontering som vänder bort betalningens kontering. Betalningsposter som är makulerade finns kvar i systemet, men med status Makulerad. Makulerade betalningar kan du skriva ut i rutinen Kundreskontralista, listtypen Betalningar.
Här kan du läsa mer om att makulera en inbetalning.
Det är möjligt att betala fakturor genom att kvitta dem mot varandra. Det kan t.ex. vara att en stor kreditfaktura ska kvittas mot ett antal debetfakturor till samma kund. Då en sådan omföring görs så sätts alla inblandade fakturor som betalda.
Du kan kvittar debetfakturor mot kreditfakturor manuellt under fliken Kvittning i rutinen Inbetalningar.
Här kan du läsa mer om kvittning.
För att makulera kvittningar så väljer du listtypen Makulera kvittningar i rutinen Inbetalningar.
De kvittningar som du har selekterat visas i den översta tabellen. I tabellen under visas de betalningsposter som den markerade fakturan har kvittats mot. Dessa betalningsposter får Makulera automatiskt markerat när du markerar fakturan för makulering. När du sparar makuleras hela kvittningen.
När kryssrutan Makulera markeras tänds verifikationsdatumet och samma datum som fakturans betalningsdatum föreslås, men du kan ändra till ett annat verifikationsdatum.
I rutinen Inbetalningar kan du manuellt registrera a conto-inbetalningar.
Det är då kunden gör en inbetalning som avser betalning för något som inte finns i kundreskontran, t.ex. en förskottsbetalning eller en överbetalning. En sådan inbetalning skapar en ny kundreskontrapost av typen a conto och den kommer sedan att finnas som ett tillgodohavande för den specifika kunden i kundreskontran. A conto A conto är en delbetalning (förskottsbetalning) som du har gjort till en leverantör eller fått ifrån en kund.-inbetalningar lägger du till i fliken Registrera manuellt genom att lämna fältet Fakturanummer tomt.
Övrigt
Hantering av kassabok är främst avsedd för länder i Östeuropa, där vissa regler gäller kring hantering av likvida medel i bokföringen. I kassaboken registreras kontanta uttag och insättningar. Detta kan avse transaktioner gentemot kunder, leverantörer, anställda eller banker m.m.
Följande punkter sammanfattar kort vilka funktioner som ingår i kassabokshanteringen:
-
Systeminställningen Använd kassaboksfunktion måste aktiveras. För att aktivera funktionen måste du först aktivera systeminställningen Registrera in- och utbetalningar i gemensam rutin/journal.
-
I rutinen Bankinställningar, fliken Betalningssätt, skapar du ett betalningssätt för kassaboken. På denna anges även vilken verifikationsnummerserie transaktionerna ska bokföras i.
-
I rutinen Hantera banktransaktioner finns fliken Kassarapporter, där du registrerar kassarapporter med start- och slutdatum för rapporten. Här kan du även skriva ut kassarapporter som sammanställer vilka transaktioner som registreras i kassaboken.
-
Transaktioner i kassaboken registrerar du via rutinen Hantera banktransaktioner, med det betalningssätt som är kopplat till kassaboken.
-
Dokumentet Kassakvitto, som du kan skriva ut för varje transaktion som registreras i kassaboken.
-
I de fall leverantörsfakturor har betalats kontant kan du registrera betalningen av fakturan samtidigt som fakturan definitivbokas i rutinen Registrera leverantörsfaktura. Denna betalning registreras automatiskt i kassaboken.
Innan du börjar använda Kassabok i Monitor ERP krävs en del inställningar i systemet.
Här kan du läsa mer om inställningar för kassabok.