Leveransplaner

I G5 finns EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.-stöd för import och hantering av leveransplaner samt export av enkel avisering eller avancerad avisering (med kollistruktur). Det innebär förenklat att det finns stöd för följande EDI-transaktioner:

  • Import av leveransplaner till modulen Försäljning. Det här innefattar import av leveransplaner för ett s.k. batch-flöde, där artiklar i en ny plan helt ersätter motsvarande artiklar i föregående plan, Kanban-flöde och Call-off-flöde. Observera att sekvensleveranser hanteras inte.
  • Export av enkel avisering från modulen Försäljning. Med enkel avisering så menar vi att aviseringen inte innehåller någon information om kollin och emballagestrukturer. Genom inställningar kan exporten av en enkel avisering antingen ske via rutinerna Leveransplanering eller via Rapportera utleverans.
  • Export av avancerad avisering från modulen Försäljning. Den avancerade aviseringen innehåller information om kollin och emballagestrukturer. Exporten av en avancerad avisering kan antingen ske via rutinerna Packa för leverans eller via Rapportera utleverans.

Importfiler för leveransplaner stödjer ett s.k. flatfilsformat. Exportfiler för avisering är i ett XML-format.

Det finns även möjlighet att manuellt registrera leveransplaner i en separat rutin. Metoden kan tillämpas om kunden skickar leveransplaner till dig t.ex. som en Excelfil eller på papper.

I G5 får varje importerad eller manuellt registrerad leveransplan ett eget löpnummer innan den sparas i ett leveransplanregister. Att importera en leveransplan via EDI eller att registrera leveransplanen manuellt är alltså två olika metoder att uppnå samma sak. Leveransplanen, oavsett om den skapats via EDI eller manuellt, stämmer du sedan av och överför till kundorder.

Till skillnad mot i G4 så är EDI-delen separerad från själva affärsprocesshanteringen för leveransplaner i G5, vilket i korthet innebär:

  • Precis som för all EDI-import i G5 så hanterar du rättning av kunder och artiklar som inte matchar i rutinen Hantera EDI-transaktioner i modulen Generella register. När EDI-delen fått träff på kund och artiklar så finns det en leveransplan registrerad i G5.
  • Alla registrerade leveransplaner hanterar du, dvs. stämmer av och för över till kundorder, med hjälp av rutinen Hantera leveransplaner i modulen Försäljning.

I modulen Försäljning i G5 finns fyra nya rutiner som berör leveransplaner. Rutinerna används både om du importerar leveransplaner via EDI och om du registrerar dem manuellt.

Leveransplanetyper

Här lägger du upp leveransplanetyper som bland annat innehåller inställningar för hur leveransplanen ska stämmas av och vilken ordertyp som ska användas för överföringen till kundorder. Dessutom finns en inställning som styr om planen ska överföras till kundorder automatiskt eller inte vid EDI-import. Motsvarande inställningar i G4 görs per kund (knappen Extra information).

Registrera leveransplan

Här registrerar du leveransplaner manuellt samt ändrar och raderar leveransplaner. Motsvarande i G4 är att använda rutinen LeveransplanStängd Sveriges Inköps- och Logistikförbund förklarar begreppet leveransplan på följande sätt: ”En leveransplan är en plan för leveranser från leverantör till kund. Leveransplanen utarbetas av kund och innehåller ofta en planeringshorisont på 0,5–1 år. Som regel har de i leveransplanen upptagna kvantiteterna olika status. Vanligt är exempelvis att de närmast liggande kvantitetsangivelserna utgör direkta beordringar. I ett intervall på några månader framför dessa beordringar kan kvantitetsangivelserna ha karaktär av preliminära beordringar för vilka kunden förbinder sig att ekonomiskt ansvara för inköpt utgångsmaterial. De därefter följande kvantitetsangivelserna är helt av prognoskaraktär” (https://www.silf.se/tjanster/ordlista-for-inkop-och-logistik/l/ [2018-08-29]). En leveransplan är ett sätt att öka transparensen (och därigenom tillsammans göra det möjligt att vara ekonomisk över flera led) i varuförsörjningskedjan genom att samtidigt som man överför information om de närmaste behoven även informerar om kommande, prognosticerade behov. / EDI-import.

Hantera leveransplaner

Här hanterar du leveransplanerna i affärsprocessen, dvs. aktiverar, stämmer av och överför till kundorder. Du kan välja att antingen hantera hela leveransplanen eller en viss artikel i leveransplanen.

Analysera leveransplaner

Här kan du få en överblick över de planer som har överförts till kundorder och hur förhållandet mellan planens avrop och orderraderna såg ut i det ögonblick när planen överfördes. Här finns även en enklare diagramfunktion som du kan aktivera. Motsvarande i G4 är att använda rutinen Leveransplanelogg / Diff.