EDI

EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem. är ett tillval i G5 liksom det är en tilläggsfunktion i G4.

Det är stora skillnader mellan EDI i G4 och G5, så stora att det är svårt att säga att något har en viss direkt motsvarighet (ett-till-ett). Det som sätts upp som EDI-kopplingar i G4, tillsammans med olika spridda inställningar på kunder och som systeminställningar, är i G5 samlat i de tre uppsättningsrutinerna EDI-kanaler, EDI-beteenden och EDI-konfigurationer. För hantering av alla EDI-affärstransaktioner finns den helt nya rutinen Hantera EDI-transaktioner.

EDI-kanaler

Förenklat: vad som ska importeras eller exporteras och var det hämtas eller sparas. Här sätter du upp kanaler som innehåller format, källa, mål och ett schema när kanalen ska köras. Du väljer källa eller mål i en kanal, beroende på om det är import eller export. Du sätter också upp källorna och målen samt vad det är för typ, av Katalog eller FTP. Formaten får du komplettera systemet med, t.ex. ordererkännande, kundfaktura.

EDI-beteenden

Förenklat: hur något ska importeras eller exporteras i förhållande till affärsprocessen i G5. Här finns samlade EDI-inställningar som i G4 är spridda under knappen Extra Info på kund och som systeminställningar. I rutinen kopplar du berörda kunder till EDI-beteenden.

EDI-konfigurationer

Förenklat: knyter ihop vad, var och hur till en samlad konfiguration. Här sätter du upp EDI-konfigurationer som består av EDI-kanaler och EDI-beteenden.

Hantera EDI-transaktioner

Förenklat: här passerar all import och export i EDI-affärstransaktioner, som loggas och kan övervakas i rutinen. I separata flikar visas detaljerad information. I dagsläget är det flikarna Kundorder och Leveransplaner, där du kan se detaljerad information om varje kundorder respektive leveransplan som importeras. På ett sätt går det att se flikarna Kundorder och Leveransplaner som en motsvarighet till det som du hittar i rutinerna Order / EDI-import respektive LeveransplanStängd Sveriges Inköps- och Logistikförbund förklarar begreppet leveransplan på följande sätt: ”En leveransplan är en plan för leveranser från leverantör till kund. Leveransplanen utarbetas av kund och innehåller ofta en planeringshorisont på 0,5–1 år. Som regel har de i leveransplanen upptagna kvantiteterna olika status. Vanligt är exempelvis att de närmast liggande kvantitetsangivelserna utgör direkta beordringar. I ett intervall på några månader framför dessa beordringar kan kvantitetsangivelserna ha karaktär av preliminära beordringar för vilka kunden förbinder sig att ekonomiskt ansvara för inköpt utgångsmaterial. De därefter följande kvantitetsangivelserna är helt av prognoskaraktär” (https://www.silf.se/tjanster/ordlista-for-inkop-och-logistik/l/ [2018-08-29]). En leveransplan är ett sätt att öka transparensen (och därigenom tillsammans göra det möjligt att vara ekonomisk över flera led) i varuförsörjningskedjan genom att samtidigt som man överför information om de närmaste behoven även informerar om kommande, prognosticerade behov. / EDI-import i G4.

Det som i G4 kallas "MEDI2-logg" och "MEDI" går på ett förenklat sätt att säga ingår i rutinen Hantera EDI-transaktioner och den del av EDI som i G5 kallas EDI-motor (den del av EDI som inte syns, som kör och hanterar import och export av EDI-transaktioner). MEDI2-loggen i G4 är en textfil på Monitor-servern som heter Medi2.log, men i G5 är det en del i databasen. I rutinen Hantera EDI-transaktioner kommer du enkelt åt den loggen för en viss transaktion, genom att klicka på knappen i kolumnen Logg.