Problem med backup
Ett problem verkar ha uppstått med er backup. Inga nya backuper har körts på en tid och ni behöver undersöka varför backuperna inte har körts. Följ nedanstående lista med åtgärder. Om ni inte hittar några tydliga anledningar till problemet och ni inte vet hur ni ska gå vidare, kontakta Monitor Support!
Viktigt! Starta INTE om tjänsten för SQL Anywhere databasserver. Det kan i vissa fall leda till förlust av data.
- Gå till databasbackupen i er valda backupmapp och kontrollera att den inte är uppdaterad och i så fall när backupen slutade att fungera. Sökvägen till backupmappen ser du i backupjobbet i installationshanteraren. En loggfil skapas i backupmappen varje gång backupen körs. Den heter monitor[datum tidpunkt].log. I filnamnet ser du när backupjobbet senast kördes.
- Kontrollera om det finns fel i backuploggar. På fliken Backup i installationshanteraren finns en knapp som går till den mapp där SQL Anywhere backuploggar sparas. Förvalt är det mappen [Enhet]:\[Programmapp]\Monitor ERP System AB\MONITOR Installation Manager\SqlAnywhereBackupTool\Logs. Fel i backuploggar kan hjälpa er att hitta orsaken till problemet och det är bra om ni kontrollerar dessa loggar innan ni kontaktar Monitor Support.
- Kontrollera åtkomsten (rättigheter) till er valda backupmapp. Användaren som är vald att köra backupjobbet måste ha skrivrättighet i den mappen. Om ni har angett en annan sökväg än den förvalda kan det förekomma att åtkomst dit nekas, och då misslyckas backupjobbet att köras.
- Kontrollera att det finns en schemalagd backup – Ser schemaläggningen ut att vara korrekt gjord? Öppna installationshanteraren och välj fliken Backup för att kontrollera detta. Om det finns ett eller flera backupjobb i den fliken och dessa inte har körts, måste detta undersökas närmare. Kontakta Monitor Support i det fallet.
Kontaktuppgifter Monitor Support:
Tel. 0650-766 03
E-post: support@monitor.se
Hemsida (sv): monitorerp.com/sv/support/
Hemsida (en): monitorerp.com/support/