Webbklienten
En webbklient levereras med Monitor ERP. Denna kan köras i en vanlig webbläsare eller som en app till Android och IOS. Webbklienten har dock färre rutiner och funktioner än Windowsklienten. Innan det går att använda webbklienten måste Monitor ERP Webbserver installeras, och ett par inställningar måste göras på användare som ska använda webbklienten.
Inställningar som måste göras av administratören under fliken Säkerhet i rutinen Användare i Windowsklienten.
- Aktivera inställningen Tillåt inloggning i webbklienten. När inställningen aktiveras måste en av nedanstående inställningar också anges.
- Ange ett lösenord i fältet Lösenord. Lösenordet används sedan vid inloggningen i webbklienten.
- Koppla ett konto i Windows till användaren med inställningen Windows-konto. Inget lösenord behöver då anges i lösenordsfältet. I detta fall används lösenordet till Windows-kontot vid inloggning i webbklienten.
För att kunna använda webbklienten och appen måste Monitor ERP Webbserver installeras i ert nätverk. Själva installationen av webbservern görs av supporttekniker från Monitor ERP System AB.
Webbklienten kan köras i en vanlig modern webbläsare som stödjer HTML 5.
Adressen till webbservern får du av administratören. När du har angett adressen i webbläsaren kommer du till en inloggningssida. Där anger du ditt användarnamn i Monitor ERP samt det lösenord som du har fått av din administratör. Alternativt är det samma lösenord som du har till ditt Windows-konto.
Webbklienten går även att köras som app på pekplatta och mobil. Det finns stöd för Android och IOS. Appen laddar du ned från Google Play eller Apple App Store. Där heter den "Monitor ERP".
När du startar appen första gången kommer du till sidan för inställningar. Där anger du URL (webbadress) till webbservern och kan välja om notiser ska visas på enheten. Information om webbserverns URL får du av din administratör.
Webbklienten innehåller i dagsläget nedanstående rutiner som är lämpliga att använda på pekplatta eller mobil. Du har samma rättigheter i dessa rutiner som du har i motsvarande rutiner (och lagerställe) i Windowsklienten.
Tillverkning
- Avrapportera plocklista
Inköp
- Rapportera inleverans
- Attestera faktura
Försäljning
- Registrera ny kund
- Kundlista
- Säljstödsvy
-
Rapportera utleverans (plocklista)
Lager
- Artikellista
- Inventering
- Inventering mot underlag
- Skapa inventeringslista
- Flytta lagersaldo
- Direkt uttag
- Direkt inleverans
- Registrera ärende
- Ärendelista
Tidrapportering
- Närvarotablå
- Stämplingsterminal
Läs mer om rutinerna och övriga funktioner i webbklientens online-hjälp, som finns på svenska och engelska.