Rader
I fliken lägger du till rader för de artiklar som kunden beställer i denna ramorder och information kring detta.
Det kan finnas rader på olika nivåer. T.ex. en artikelrad på nivå 0 med fritext på nivå 1. Nivå 0 kallas Huvudrad och nivå 1 kallas Underrad/Underliggande rad/Undernivå.
Längst ned i fliken visas en summering av ramorderns restsumma exklusive moms, samt orderns belopp exklusive moms och inklusive moms. Denna summering visas både i ramorderns valuta och i företagsvalutan.
Position
Positionen för den första huvudraden är 1, 10 eller 100 (enligt systeminställning Uppräkning av positioner) och nästa huvudrad som läggs till kommer att få position 2, 20 eller 200 etc.
Det är möjligt att manuellt numrera om positionerna. När ett positionsnummer editeras manuellt kommer detta positionsnummer att låsas. Systeminställningen Omberäkna låsta positioner avgör om låsta positionsnummer kommer att finnas kvar eller omberäknas när positionsnummer räknas om på ordern.
Om orderns status är 1 – Registrerad och du infogar en ny huvudrad, räknas positionsnumren om automatiskt. (Notera att olika status gäller för olika order, kundorder, ramorder etc.)
Om orderns status är 2 eller 5 och du infogar nya huvudrader mellan två positioner kommer de att få nummer mellan positionerna. På så sätt kan du lägga till/infoga flera nya huvudrader mellan positionerna utan att det påverkar positionsnumreringen av de efterföljande raderna. När det inte finns några tillgängliga positionsnummer kvar, och en ny huvudrad läggs till, styr systeminställningen Positionsnummer vid användning av "Infoga ny rad" om alla positionsnummer kommer att omberäknas eller om du ska lägga till ett positionsnummer manuellt. Om du alltid vill att positionsnummer ska räknas om, i valfri status, ska du välja alternativet Omberäkna alla positioner i systeminställningen.
Det är endast huvudrader som har en position, inte underrader. Till vänster om varje position med underrader finns knappen som expanderar/minimerar underraderna. Funktionsknappen Expandera alla
i boxen kan du använda för att expandera/minimera alla underrader samtidigt.
Du kan sortera rader genom att klicka på kolumnhuvudet för Positionsnummer. På dokumenten däremot sorteras raderna enligt RowIndex, en radräknare i databasen. Detta innebär att raderna på dokumenten alltid sorteras i den ordning som de registrerats på fliken Rader.
Radtyp
Orderradens radtyp. Förvalt är det radtyp 1 som anges när du ska registrera en ny orderrad. Följande radtyper finns på ramorder – försäljning:
- 1) Artikelrad – kan bara innehålla artiklar som är registrerade i artikelregistret (tillverkade och köpta). När artikelnummer är angett eller valt läses data från artikeln in på raden. Artikelnummer är tvingande. Om du har lagt till en orderrad av radtyp 1 och sedan inte har angett eller valt ett artikelnummer så visas en felsymbol
i artikelnummerfältet och det går inte i det läget att spara ordern förrän artikelnummer är ifyllt.
- 4) Textrad – är avsedd för en fritext som du anger på raden. En textrad kan vara en underrad och hör då till en huvudrad av radtyp 1 eller radtyp 2. Om textraden inte hör till en huvudrad så hör den till själva ordern. En texteditor finns då på raden där du skriver och formaterar fritexter, infogar bilder och hyperlänkar.
Visa på följande dokument
För radtyp 4 finns denna knapp under vilken du kan välja på vilka dokumenttyper som fritextraden ska visas av Offert, Ordererkännande, Följesedel och Faktura. Förvalt är alla dokumenttyper markerade. Med kryssrutan högst upp under knappen kan du också markera/avmarkera alla dokumenttyper med ett klick.
Artikel
Artikelnummer på raden. Med Sök & hämta kan du söka efter artiklar i artikelregistret.
Benämning
För radtyp 1 hämtas artikelns benämning automatiskt från artikelregistret efter att artikelnumret angetts. Benämningen går att ändra på ordern. I det fall artikelns benämning inte finns översatt på postadressens och leveransadressens språk, kommer benämningen att visas på användarens språk. Detta gäller även på ordererkännande och följesedel.
Artikeltyp (T)
Visar en symbol för vilken typ av artikel som är inläst på raden. Läs mer om artikeltyper i Artikelregister.
Orderns artikelstatus (A)
Visar orderns artikelstatus i form av en symbol, förutom för status Normal vars fält är tomt. En tooltip på symbolen visar artikelns status utskrivet.
Antal
Antal av artikeln. Förvalt antal är noll. Fältet visar två decimaler men det är möjligt att ange upp till sex decimaler.
Avropat antal
Om avrop gjorts från ordern visas det avropade antalet i denna kolumn.
Återstående antal
Här visas återstående antal för orderraden.
Enhet
För radtyp 1 visas artikelns förvalda enhet. Om flera enheter finns upplagda på artikeln så visas den enhet som har markerats för kundorder under knappen Förvalda enheter/tillämpning i Artikelregister. Du kan byta till annan enhet om det finns flera enheter på artikeln. Byter du till en annan av artikelns enheter får du en fråga om antalet ska räknas om enligt den angivna omräkningsfaktorn. Även à-pris påverkas om du byter enhet. Enhet är tvingande för radtyp 1.
För radtyp 2 föreslås ingen enhet men alla enheter i systemet är valbara. Med kryssknappen bredvid fältet Enhet kan du ta bort enhet för denna rad. Det är valfritt att ange enhet för radtyp 2.
Enhet visas alltid i användarens språk. På utskrift av kundordern visas den i postadressens språk.
À-pris
Priset för artikeln kan anges med max. sex decimaler. Priset är alltid exklusive moms.
För radtyp 1 gäller följande angående priset på kundorderraden:
- I första hand hämtas priset från eventuell kundkoppling. Om det finns ett stafflat pris på kundkopplingen används detta i de fall det finns ett stafflat pris som matchar antalet på orderraden. Stafflade priser
Med stafflat pris menas att en artikel har ett visst pris för en viss försäljningsvolym/inköpsvolym (antal) och ett annat pris för en annan försäljningsvolym/inköpsvolym osv. Stafflat pris kan även kallas "prisstege". visas i kursiv stil. Om antalet på raden i stället är lägre än det minsta stafflade priset så används priset på kundkopplingen.
- Det görs också en kontroll mot giltighetsdatum för priset på kundkopplingen. Om giltighetsdatumet är passerat får du en varning. Om det då finns ett kommande pris angivet, får du en fråga att hämta det kommande priset.
- Om ingen kundkoppling finns eller om inget pris är registrerat i kundkopplingen så blir föreslaget pris noll. Vad gäller kundkopplingen är det kund på ordern som avses, inte Kundnummer på faktura.
- En varning visas om prisets valuta inte stämmer med orderns valuta. Omräkning sker till orderns valuta och varningen visar att orderns valutakurs har använts vid omräkningen.
Antal decimaler styrs av hur många decimaler som är angivna i systeminställningen Antal decimaler i pris på offert, kundorder och faktura.
Prisalternativ
Under knappen kan du välja att använda ett annat pris än det som är aktuellt för orderraden. Här visas standardpris och kundens kopplade pris och kundens artikelnummer. Det går att välja mellan samtliga dessa priser. Raden får då alla egenskaper från den valda kundkopplingen.
Prisanmärkning
Finns en prisanmärkning på kundkopplingen så visas den när artikelnumret anges på orderraden.
Rabatt
Rabatt som är aktuell för artikeln på raden. För radtyp 1 föreslås rabatt utifrån följande regelverk: 1) rabatt på kundkoppling, 2) rabatt från rabattkategori, 3) rabatt på kunden. För radtyp 2 kan du bara manuellt ange en rabatt på raden. På alla radtyper är det möjligt att ange en annan rabatt för den aktuella raden. Rabatten anges alltid i procent.
Ställpris
Ställpriset för artikeln på raden. För radtyp 1 föreslås det ställpris som är angivet för kunden i kundkopplingen på artikeln, annars är fältet tomt. För radtyp 2 är fältet alltid tomt, men du kan ange ett ställpris.
Antal decimaler styrs av hur många decimaler som är angivna i systeminställningen Antal decimaler i pris på offert, kundorder och faktura.
Belopp
I fältet visas orderradens summa enligt: antal x à-pris - rabatt + ställpris. Beloppet visas i orderns valuta.
Revision
För radtyp 1 visas artikelns aktiva revision. Du kan byta bland artikelns befintliga revisioner. Är inte den aktiva revisionen vald visas revisionen kursivt. En tooltip över muspekaren på revisionsfältet visar då en förklaring om detta.
Standardpris
Om orderraden är av radtyp 1 visas artikelns aktuella standardpris i företagsvalutan. Förvalt är fältet låst . Du kan låsa upp fältet om du behöver ändra på standardpriset på raden, genom att klicka på knappen med hänglåset, så att den byter symbol till upplåst
. Notera att denna kolumn visas enbart för användare som har rättighet att se/editera standardpris.
Om orderraden är av radtyp 2 får du ange ett standardpris manuellt.
Standardpriset på raden ligger till grund för TB Täckningsbidrag (TB) är skillnaden mellan standardpriset och försäljningspriset. i t.ex. statistik, bokföring.
Behovsdatum
Orderradens behovsdatum, som förvalt hämtas från orderhuvudet. Om inget behovsdatum är angivet i orderhuvudet sätts istället Giltig till som förvalt behovsdatum. Detta datum går att ändra. Notera att rader med samma artikel måste ha olika behovsdatum. Nettobehovskörning Nettobehovskörning (kallas även NBK) tillämpas för att behovsplanera utifrån kundorderstock samt från eventuella försäljningsprognoser. och Behovsberäkning använder radernas Behovsdatum i de fall dessa skiljer sig från behovsdatumet angivet på fliken Huvud.
Lagerställe
Styr i vilket lagerställe som eventuella inköpsorders- eller tillverkningsordersförslag skapas vid behovsberäkning.
Förvalt lagerställe på ramorderrad är det som är valt i fältet Lagerställe i fliken Huvud, men det går att ändra per rad. Om artikeln på raden har ett lagerställe valt i fältet Förvalt lagerställe på kundorder i artikelregister, blir det lagerstället förvalt.
Giltig till
Orderradens giltighetsdatum. Notera att rader med samma artikel måste ha olika Giltig till datum.
Knappen Mer info
Under Mer info finns som standard ytterligare kolumner. Nedan finns hjälpen för kolumnerna.
Kundens artikelnummer
Visar kundens artikelnummer på sin motsvarande inköpsrad. Används på EDI EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.-kundorder.