Resultat
Efter att du hämtat listan visas de fakturor eller proformafakturor som du kan skriva ut, utifrån den selektering du gjorde.
I boxen finns bl.a. information om kundnamn, fakturanummer, ordernummer och utskriftsmetod (skrivare eller e-post).
Med kryssrutan Ta med kan du styra vilka fakturor som ska tas med i utskriften. Nedanför listan ser du en summering av antal fakturor och hur stort antal av dem som kommer att skrivas ut eller skickas med e-post.
Efter att utskriften verkställts med knappen Skriv ut/skicka (Ctrl + P) på rutinens verktygsmeny kan du med kryssrutan Godkänn välja de fakturautskrifter som ska godkännas. Godkännandet gör du med knappen Godkänn . Då uppdateras statusen på utskrivna godkända fakturor till 9 (utskriven).
Med knappen Avbryt avbryter du den verkställda utskriften. Rutinen backar då till läget som var innan du verkställde utskriften och ingen status uppdateras heller på några fakturor.
Ta med
Styr om fakturan ska tas med för utskrift.
Kund
Visar kundnummer och kundnamn.
Fakturanummer
Visar fakturanummer.
Ordernummer
Visar det ordernummer som fakturan baseras på.
Utskriftsmetod
Du kan välja om utskriften ska ske till skrivare eller skickas med e-post.
Dokumentvariant
Här kan välja en annan dokumentvariant än den förvalda, som detta fakturaunderlag ska baseras på.
För kundorder går det att använda dokumentvarianter för ordererkännande, fakturor, följesedlar och pallflaggor per ordertyp. Detta registrerar du i rutinen Ordertyper, fliken Kundorder. Per kund går det att ange dokumentvariant per kund i Kundregister.
Vid registrering av offerter, kundorder och fakturor samt vid utleverans sätts dokumentvariant enligt denna prioritet:
- Dokumentvariant angiven på kund i Kundregister.
- Dokumentvariant angiven på ordertyp i Ordertyper, fliken Offert respektive fliken Kundorder.
- Förvald dokumentvariant i rutinen Dokumentmallar.
Dokumentvariant – Faktura
Här kan du välja dokumentvarianter för proforma fakturor.
Vid registrering av offerter, kundorder och fakturor samt vid utleverans sätts dokumentvariant enligt denna prioritet:
- Dokumentvariant angiven på kund i Kundregister.
- Dokumentvariant angiven på ordertyp i Ordertyper, fliken Offert respektive fliken Kundorder.
- Förvald dokumentvariant i rutinen Dokumentmallar.
Dokumentvariant – Samlingsfaktura
Här kan du välja dokumentvarianter för proforma samlingsfakturor.
Vid registrering av offerter, kundorder och fakturor samt vid utleverans sätts dokumentvariant enligt denna prioritet:
- Dokumentvariant angiven på kund i Kundregister.
- Dokumentvariant angiven på ordertyp i Ordertyper, fliken Offert respektive fliken Kundorder.
- Förvald dokumentvariant i rutinen Dokumentmallar.
EDI-export
Om kunden på fakturan är ansluten till EDI EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem. i kundregistret visas denna kolumn. Här är då förvalt Ja att fakturan exporteras och skickas via EDI. Du har möjlighet att välja Nej för att inte exportera och skicka fakturan via EDI. Med valet Ja + Utskrift/E-post exporteras fakturan via EDI och du får en utskrift på fakturan eller skickar den med e-post, beroende på vald Utskriftsmetod. Detta val kan också sättas förvalt med inställningen Utskrift/e-post vid export av EDI, i det beteende som kunden är kopplad till i rutinen EDI-beteenden.
En faktura kan också vara undantagen från EDI via en inställning på fakturan i Direktregistrera faktura. I det fallet exporteras inte fakturan och du kan inte heller göra något val i detta fält.
E-faktura
Om kunden på fakturan har inställningen Använd e-faktura aktiverad i kundregistret visas denna kolumn. Här är då förvalt Ja. Du har möjlighet att välja Nej för att inte skicka e-faktura eller Ja + Utskrift/E-post om du både vill skicka e-faktura och få en utskrift på fakturan eller skicka den med e-post, beroende på vald Utskriftsmetod. E-faktura skickas då utskriften godkänns med knappen Godkänn .
Om du angivit en Sökväg för manuell validering av e-fakturafil i rutinen Inställningar för export/import finns alternativet Spara till fil. Detta alternativ används om du t.ex. behöver skicka e-fakturan till support för felsökning (genom att göra en återutskrift) eller att för skicka den till en kund för verifiering innan skarp drift. I samband med detta skickas alltså inte e-fakturan till operatören/kunden.
Godkänn
Efter att fakturan har skrivits ut/skickats visas denna kolumn. Utskrivna fakturor är förvalt markerade att godkännas. Fakturor som sedan godkänns med knappen Godkänn får status 9.
Konflikter
Visar en knapp med ett rött hänglås om det uppstått en eller flera konflikter på fakturan, vanligtvis att någon annan användare har samma faktura uppe för utskrift. Under knappen ser du vilken användare det är samt tidpunkt när användaren hämtade upp fakturan. Finns en konflikt kan du inte ta med fakturan för utskrift.
Under Mer info finns som standard ytterligare kolumner. Nedan finns hjälpen för kolumnerna.
Namn på kund
Visar kundnamn.
Lagerställe (LS)
Gäller om du har tillvalet Lagerställe. Om du byter till ett annat lagerställe visas denna kolumn LS. På de rader som tillhör ett annat lagerställe än det som är valt visas en symbol i kolumnen. En tooltip över symbolen talar om i klartext vilket lagerställe raden tillhör. Värden och texter i alla kolumner på dessa rader visas i kursiv stil.
I många rutiner kan du kan byta vilket lagerställe du ska arbeta i med en knapp i rutinens verktygsmeny. Du kan också byta vilket lagerställe du ska arbeta i generellt för alla rutiner. Det gör du i skrivbordets backstage. I registreringsrutiner för offerter, förfrågan, olika order och fakturaunderlag kan du i ett fält välja vilket lagerställe posten tillhör.
Ordertyp
Visar ordertyp.
Externt följesedelsnummer
Visar externt följesedelsnummer om ett sådant finns.