Inställningar
I denna box gör du inställningar för varje leveransplanetyp. Inställningarna hör till de olika stegen i hanteringsprocessen: Aktivering, Avstämning, Överföring, och är grupperade i boxen därefter.
Hanteringssätt
Styr om stegen i hanteringsprocessen av leveransplaner med denna typ ska skötas helt eller delvis manuellt eller automatiskt. Steg som ska skötas manuellt utförs i rutinen Hantera leveransplaner. De alternativ som finns är:
- Manuell – (förvald) alla steg hanteras manuellt.
- Automatiskt aktivering – aktivering körs automatiskt. Avstämning och överföring hanteras manuellt.
- Automatiskt avstämning – aktivering och avstämning körs automatiskt. Överföring hanteras manuellt.
- Automatisk överföring – alla steg körs automatiskt.
Överför till
Styr om leveransplanen ska överföras till Kundorder eller Försäljningsprognos.

Matchning av port och förråd
Mottagare och artikel matchas alltid på leveransplanerna. Med denna inställning går det att utöka matchningen till att även omfatta port och förråd. De alternativ som finns är:
- Port och förråd måste matcha – port och förråd måste vara samma för att matchning ska ske.
- Port måste matcha – (förvald) port på artikeln måste vara samma för att matchning ska ske.
- Ta inte hänsyn till port eller förråd – varken port eller förråd på artikeln behöver vara samma.
Matchning av kundens ordernummer
Styr om kundens ordernummer ska matchas på artikelnivå i leveransplanerna. Inställningen påverkar när samma artikel förekommer flera gånger i en eller flera leveransplaner.
- Matcha inte på kundens ordernummer – (förvald) ingen matchning görs av kundens ordernummer på artikelraderna. Tidigare avrop ersätts när artikeln förekommer flera gånger i leveransplanen eller tidigare leveransplaner, oavsett om kundens ordernummer matchar eller inte.
- Kundens ordernummer måste matcha – en matchning görs av kundens ordernummer på artikelraderna. Om det är olika kundens ordernummer på raderna med artikeln ersätts inte tidigare avrop i leveransplanen eller tidigare leveransplaner. Endast om det är samma kundens ordernummer på raderna med artikeln ersätts tidigare avrop i leveransplanen eller tidigare leveransplaner.
Aktiveringsprincip för artikeln
Styr hur ersättning av artikelnivån ska hanteras i förhållande till en tidigare leveransplan. De alternativ som finns är:
- Ersätt alla avrop – (förvald) ersätter alla avrop i orderrader på artikeln i tidigare leveransplaner.
- Ersätt avrop till och med slutdatum – ersätter alla avrop i orderrader fram till och med slutdatum på den nya leveransplanen. Alternativet aktiverar även nedanstående inställning Visa orderrader bortom slutdatum.
Visa orderrader bortom slutdatum
Om ovanstående inställning är Ersätt avrop till och med slutdatum kan du här välja om befintliga orderrader i Monitor ERP, med leveransdatum bortom leveransplanens slutdatum, ska visas eller inte i rutinen Hantera leveransplaner. Förvalt visas dessa orderrader tillsammans med de avrop i orderrader som ska ersättas.
Varna om plan/del av plan inte ersatts inom angiven tid
Styr om varning ska ges i de fall hela eller del av en leveransplan inte ersatts inom planens "bäst före-datum". Det är antalet dagar som anges i fältet Antal dagar. Förvalt är det 30 dagar.

Avstämningsmetod
Styr om en avstämningsmetod för avrop i leveransplan ska tillämpas. De alternativ som finns är:
- Ingen avstämning – (förvald) det görs ingen avstämning. Dvs. vi tar inte hänsyn till de avrop vi tidigare har skickats till kunden
- Fryst period – avstämning av avrop vars leveransdatum ligger efter fryst period, räknat i antal dagar i relation till dagens datum. Dvs. vi rör inte de avrop som ligger inom den frysta perioden. I fältet Antal dagar nedan anger du hur lång den frysta perioden ska vara i antal dagar. Antal dagar kan vara i arbetsdagar (förvalt) eller kalenderdagar, vilket styrs med inställningen Ta hänsyn till arbetsdagar i kalender nedanför.
- Följesedelsavstämning – avstämning av avrop på följesedlar som kunden har fått tidigare och som vi har fått tillbaka för avstämning mot den nya leveransplanen.
- Kumulativ avstämning – avstämning av avrop görs kumulativt. Dvs. vi adderar till de avrop vi tidigare har skickat till kunden, och förutsätter att kunden i sin leveransplan skickar med det ackumulerade antal som kunden tagit emot, från det kumulativa startdatum ni tillsammans har kommit överens om.
Mottaget antal måste vara större än 0
Om avstämningsmetod är satt till Följesedelsavstämning går det att välja om följesedlar för vilka den mottagna kvantiteten är noll inte ska ingå i avstämningen.
-
Nej – vid avstämning av följesedlar inkluderas alla följesedlar från leveransplanen.
-
Ja – avstämning av följesedel kommer endast att inkludera följesedlar med en mottagen kvantitet större än noll.
Ta hänsyn till arbetsdagar i kalender
Styr om hänsyn tas till arbetsdagar i kalendern. Inställningen gäller när Avstämningsperiod ovan är Fryst period. Förvalt räknas fryst period i arbetsdagar. Ändrar du inställningen till Nej räknas fryst period i kalenderdagar, dvs. även helger och helgdagar.
Datumprincip för eventuell order i släp
Styr vilket leveransdatum som anges på orderrader som skapas från avrop som räknas som släporder, dvs. orderrader som vi inte hinner leverera i tid. De alternativ som finns är:
- Dagens datum – (förvald) avrop med leveransdatum tidigare eller lika med dagens datum kommer att bli släporder.
- Fast datum – avrop med leveransdatum tidigare eller lika med valt datum i fältet Datum (nedan) kommer att bli släporder.
- Relativt datum – avrop med leveransdatum motsvarande angivet (negativt eller positivt) antal dagar i fältet Antal dagar (nedan) relativt till dagens datum, kommer att bli släporder.
Datumprincip för akuta behov
Styr vilket leveransdatum som anges på orderrader som skapas från avrop som av kunden anges som akut behov, dvs. orderrader som måste levereras omgående. De alternativ som finns är:
- Dagens datum – (förvald) avrop med leveransdatum tidigare eller lika med dagens datum kommer att bli akut behov.
- Fast datum – avrop med leveransdatum tidigare eller lika med valt datum i fältet Datum (nedan) kommer att bli akut behov.
- Relativt datum – avrop med leveransdatum motsvarande angivet (negativt eller positivt) antal dagar i fältet Antal dagar (nedan) relativt till dagens datum, kommer att bli akut behov.
Ersätt tidigare avrop om datum överlappar
Styr om senare avrop ska ersätta tidigare avrop, om datumen överlappar varandra. Om datum överlappar senare avrop, läggs istället nya orderrader till med de ytterligare behov som finns för samma datum, vilket innebär att det inte finns någon risk att förlora efterfrågan som skapats av tidigare avrop och att leverera mindre kvantitet än förväntas av kunden.
- Ja – Detta är det förvalda alternativet där de överlappande behoven alltid ersätts av det senaste avropet.
- Nej – Behov från tidigare avrop ersätts inte, överlappande behov från det senaste avropet läggs till som separata rader på ordern.

Använd horisontgräns
Styr om längden på datumhorisonten ska begränsas vid överföring av avrop i leveransplan till kundorder. I fältet Antal dagar anger du då det antal dagar framåt i tiden som du vill föra över avrop till kundorder. Förvalt är det 180 dagar. Avrop som har leveransdatum bortom datumhorisonten blir inte markerade att överföras. Syftet är om du t.ex. får en plan med lång prognoshorisont, så kanske du av vissa skäl vill begränsa hur långt fram i tiden som prognosorderrader skapas.
Tidsintervall inom vilket avrop anses fasta (från idag)
Det går att styra inom vilket tidsintervall som avrop ska anses vara fasta, från dagens datum räknat, vid överföring från leveransplan till kundorder. Här ställer du in om detta ska gälla För avrop enligt avtal eller För alla avrop, dvs. även prognosavrop.
I fältet Antal dagar nedan anger du hur långt tidsintervallet ska vara i antal dagar. Förvalt är det 7 dagar. Antal dagar kan vara i arbetsdagar (förvalt) eller kalenderdagar, vilket styrs med inställningen Ta hänsyn till arbetsdagar i kalender nedanför.
Ta hänsyn till arbetsdagar i kalender
Styr om hänsyn tas till arbetsdagar i kalendern. Inställningen gäller för Tidsintervall inom vilket avrop anses fasta (från idag) ovan. Förvalt räknas tidsintervallet i arbetsdagar. Ändrar du inställningen till Nej räknas tidsintervallet i kalenderdagar, dvs. även helger och helgdagar.
Lagerställe på kundorder/försäljningsprognos
Det lagerställe som ska sättas vid överföring till kundorder eller försäljningsprognos.
Ordertyp
Den ordertyp som ska användas på de kundorder som skapas vid överföring av leveransplan.
Användning av åtagandegrad
Styr om Åtagandegrad i avrop ska överföras till Typ av behov på orderrad. Förvalt överförs inte Åtagandegrad till orderrad.
Hantering av kundens ordernummer
Styr hur kundens ordernummer ska hanteras vid överföring från leveransplanens artikelnivå till kundorder om det skiljer sig åt. De alternativ som finns är:
- Kundens ordernr överförs till rader – Med detta alternativ uppdateras kundens ordernummer på orderrader.
- Kundens ordernr överförs till huvud och rader – (förvalt). Med detta alternativ uppdateras kundens ordernummer både på orderrader och i orderhuvudet.
Typ av behov att överföra
Styr vilken typ av behov som ska överföras från leveransplanen till försäljningsprognosen. Välj mellan inställningarna Prognos (förvalt), Fast order eller båda behovstyperna.
Ersättningsmetod
Styr om alla artiklar eller endast matchade artiklar från leveransplanen ska ersättas i en befintlig försäljningsprognos. De alternativ som finns är:
Ersätt alla – alla artiklar i den befintliga försäljningsprognosen ersätts.
Ersätt matchade artiklar – endast matchade artiklar i den befintliga försäljningsprognosen ersätts. Denna inställning är förvald.
Prefix till prognoskod
I detta fält kan du ange ett prefix som ska användas på den kod som försäljningsprognosen får då den skapas.
Överför till ny order när maxgräns för positionsnummer är uppnådd
Här kan du välja att låta överföringen av leveransplaner till kundorder byta till en ny kundorder, när orderradens positionsnummer överstigit det nummer som anges i leveransplanetypen.
Viktigt att tänka på: Den här inställningen bör endast användas i de fall du inte använder så kallade kopplade behov, eftersom kopplingarna inte följer med till den nya ordern.
Maxgräns för positionsnummer
Om du ställer in Överför till ny order när maxgräns för positionsnummer är uppnådd till Ja ska du ange ett värde här. Standardgränsen är inställd på 10000 (vilket kan betyda 1000 rader, om varje position är inställd på ett steg om 10).
Med inställningen ovan inställd på Ja, gäller följande om överföringen leder till att orderpositionsgränsen överskrids på den "gamla" ordern:
- Att en ny order skapas.
- Att alla öppna rader från den "gamla" ordern överförs till den nya ordern.
- Orderrader med status Pågående plockning kommer inte att överföras till den nya ordern, utan förbli öppna på den "gamla" ordern.
- På den "gamla" ordern kommer alla öppna rader (förutom de i status Pågående plockning) att stängas, dvs. återstående kvantitet sätts till 0 (noll) och radstatus sätts till Slutlevererad.
Fall där ingen ny order skapas även om positionsnummergränsen överskrids:
- Om Tillämpning på den överförda leveransplanen är inställd på Call-off (JIT/JIS) skapas ingen ny order, även om positionsnummergränsen överskridits.
- Om det resulterande antalet rader som ska skapas på målordern* är större än den angivna positionsgränsen** kommer ingen ny order att skapas. Den gamla ordern kommer i detta fall att fortsätta att användas och uppdateras.
* Detta är summan av rader som ska flyttas från den gamla ordern till den nya ordern plus nya rader att skapa från leveransplanen på den nya ordern.
** Dvs. det totala antalet rader på den nya ordern kommer att resultera i att positionsgränsen överskrids.