Övrigt
I denna box lägger du in övriga uppgifter och gör olika inställningar på kunden enligt nedan.
Kreditlimit
Ett belopp som ska gälla som kreditlimit för kunden. Varningar kan fås vid orderregistrering och utleverans om att limiten är överskriden. Förvalt är 0 (noll), med betydelsen att det inte finns någon limit. Kreditlimit anges i företagsvalutan. Genom att klicka på knappen så visas uppgifter om kreditläget.

Under knappen Bankkonton är det möjligt att registrera ett eller flera bankkonton. I vänster sektion visas de konton som du registrerar och där kan du välja vilket av dem som ska vara förvalt. I höger sektion fyller du i information på respektive konto enligt nedan. Används i huvudsak i system med tillvalet Kundorderöverföring då du vill kunna skriva ut leveransdokument i kundens namn.
Bankkontotyp
Den typ av konto det är som ska registreras. Du kan välja mellan IBAN, BBAN, UPIC och Övrigt.
Kontonummer/IBAN
Bankkontonummer eller IBAN, max. 50 tecken.
SWIFT/BIC
Bankens BIC- eller SWIFT-adress, max. 20 tecken.
Clearingnummer
Bankens clearingnummer (används inte med IBAN), max. 20 tecken.
Clearingsystem
Bankens clearingsystem (används inte med IBAN), max. 20 tecken.
Valuta
Här kopplas bankkontot till en valuta. Förvalt är det samma valuta som i boxen Export, men det går att ändra. Bankkonto föreslås utifrån fakturans valuta i första hand. Finns flera bankkonton i samma valuta som fakturan föreslås det bankkonto som är satt som förvalt.
Betalningsmottagarens land
Betalningsmottagarens land är förvalt samma land som används i postadressen, men det går att ändra.
Land
Det land där banken ligger. Förvalt visas här samma land som används i postadressen, men det går att ändra. Land påverkar vilket adressformat som kommer att användas. Om du väljer ett land som inte har ett specifikt adressformat så används ett generellt adressformat. I rutinen Länder knyts ett adressformat till respektive land. Byter du landskod ändras adressformatet.

Till höger om fältet Land finns knappen Inställningar för adress där du kan se och lägga in mer uppgifter kopplat till bankens land. Knappen öppnar rutan Inställningar för adress med fälten Språk och Dokumentgrupp. I rutan kan du se vilket adressformat som gäller för det land du har valt. Längst ned i rutan kan du förhandsgranska hur adressen ser ut enligt adressformatet.
Språk
Styr vilket språk som ska användas på dokument till banken. Språket fylls i automatiskt när du anger land. Fältet är möjligt att editera och du kan du ange valfritt språk. Detta kan vara användbart t.ex. för länder där flera språk är vanliga. Med hjälp av Sök & hämta kan du välja bland de språk som finns registrerade som aktiva i rutinen Språk.
Dokumentgrupp
Styr vilken dokumentgrupp som förvalt ska användas för dokumenten till banken. Dokumentgrupp baseras på valt språk och kopplas till det språket i rutinen Språk.
Adressformat
Ett informationsfält med det format som gäller för det valda landet. Fältet är låst.
Förhandsgranska
En förhandsgranskning för adressen sätts in i det adressformat som styrs av det valda landet.
Knappen används för att hitta och visa den angivna adressen i Google Maps karta.
Namn
Namnet på banken.
Adress
Bankens boxadress eller gatuadress.
Postnummer
Bankens postnummer. Finns postnummertabeller för landet i postadressen upplagda i rutinen Postnummerregister, kan du med Sök & hämta välja ett postnummer.
Stad
Bankens postort. Fylls i automatiskt om det är angivet för postnumret i landet i rutinen Postnummerregister.
Fältet Stad är tillgängligt i adressformaten:
- Postnummer + Stad
- Stad, Postnummer (två rader)
- Stad + Delstat/Region + Postnummer.
Delstat/Region
Delstat eller region i för banken. Fältet fylls i automatiskt om du i rutinen Postnummerregister har lagt in landets postnummer.
Fältet Delstat/Region är tillgängligt i adressformatet Stad + Delstat/region + Postnummer. Det adressformatet används t.ex. i USA.
Stad/Provins
Stad eller provins för banken. Fältet fylls i automatiskt om du i rutinen Postnummerregister har lagt in landets postnummer.
Fältet Stad/Provins är tillgängligt i adressformatet Stad/Provins + Postnummer. Det adressformatet används t.ex. i Kina.
Privatperson
Styr om kunden är en privatperson. Aktiverar du denna inställning kan du inte ange momsregistreringsnummer och organisationsnummer. Däremot kan du ange personnummer på kunden.
Personnummer
Om kunden är privatperson är detta fält tillgängligt. Du kan då ange kundens personnummer. Personnumret kan anges med 10 eller 12 siffror.
Organisationsnummer
Kundens organisationsnummer. Om kunden har Factoring aktiverat under knappen Övriga fakturainställningar och factoringexport görs via plugin Peppol BIS 3.0 måste ett organisationsnummer finnas på kunden.
Vårt leverantörsnummer
Det leverantörsnummer som företaget har hos kunden.
Momsregistreringsnummer
Kundens momsregistreringsnummer. Numret skrivs ut på olika dokument till kunden. Om det angivna numret redan används av en annan kund visas ett meddelande om detta.
Under knappen Alternativa leveransadresser kan du markera Undantag momsreg.nr och ange momsregistreringsnummer för den alternativa leveransadressen. Detta momsregistreringsnummer överstyr då momsregistreringsnumret på kunden.
Momsregistreringsnummer är extra viktigt för EU-kunder eftersom den uppgiften behövs för rapportering av periodisk sammanställning och intrastatrapporteringen.
Med knappen Validering mot VIES kan du kontrollera momsregistreringsnumret hos VIES (VAT Information Exchange System). VIES är ett elektroniskt system framtaget av EU för att kontrollera EU-näringsidkares momsregistreringsnummer i samband med att varor och tjänster levereras till andra EU-länder. Där får du svar om numret är giltigt eller inte. Beroende på landets dataskyddsregler visas eventuellt också näringsidkarens namn och adress såsom de är angivna i den nationella databasen. Systemet sparar dessutom en logg på de kontroller som gjorts, samt dess resultat.
Om VIES meddelar att numret är ogiltigt ska du i första hand fråga motparten om du har fått rätt nummer (rätt antal tecken, längd och landsprefix). Om systemet efter denna kontroll fortfarande säger att numret är ogiltigt ska du be motparten att kontakta sin skattemyndighet och begära en uppdatering av uppgifterna i den nationella momsdatabasen (endast de nationella skattemyndigheterna kan uppdatera momsuppgifterna).
Om dina egna företagsuppgifter är felaktiga eller inaktuella ska du kontakta din skattemyndighet och be dem rätta uppgifterna. Tänk på att du i en del EU-länder / Nordirland måste göra detta skriftligt eller med hjälp av ett webbformulär.
En del EU-länder / Nordirland kräver en separat momsregistrering för försäljning av varor eller tjänster till företag i andra EU-länder / Nordirland och lägger bara in sådana momsregistreringsnummer i sina nationella databaser. Därför kan VIES eventuellt inte validera numret trots att det är korrekt, eftersom näringsidkaren i fråga inte gör affärer med andra EU-länder / Nordirland eller inte har registrerat sig för sådan försäljning.
Läs mer på https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/faq
EORI-nummer
Här anger du företagets EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification). EORI-numret använder du vid alla tullrelaterade affärer inom EU. I rutinen Dokumentmallar är det är möjligt att lägga till EORI-nummer i dokumentkomponenten Huvud – Försäljning.
Det är möjligt att validera det EORI-nummer som du angett mot den databas som finns hos Europeiska Kommissionen. Detta gör du genom att klicka på knappen EORI-numret är ej validerat och sedan på knappen Validera EORI
. Efter att du har validerat EORI-numret läses information om företaget in i fönstret och du kan se om EORI-numret är giltigt eller inte. Om det är ett giltigt EORI-nummer kommer även knappen
att bytas till
. Oavsett giltigt eller ogiltigt EORI-nummer kan du i en tooltip för knappen se när numret senast validerats och av vem.
EORI-nummer som inleds med GB kontrolleras mot den databas som administreras av HM Revenue & Customs (HMRC).
Moderbolag (kund)
En kund kan ha ett Moderbolag (kund). Detta moderbolag kan också ha ett moderbolag, så att det kan finnas många nivåer i relationerna mellan kunder.
Om du registrerar en ramorder för ett moderbolag, kommer relaterade kunder (dotterbolag) att kunna registrera kundorder som gör avrop från ramordern.
Detta fält kan uppdateras i Kundlista, listtyp Standard, presentationen Övrigt.
Ingår i
Under knappen Ingår i visas kundens moderbolag.
Består av
Under knappen Består av visas de kunder detta bolag består av, dvs. dotterbolagen.
Terminskurs
Inställningen Terminskurs gäller bara om kunden har annan valuta än företagsvalutan. I det fallet kan du markera inställningen om nya kundorder till kunden förvalt ska ha motsvarande inställning Terminskurs aktiverad. Då får den terminskurs som ska gälla anges på varje ny order. Den terminskurs som anges på en order gäller också vid faktureringstillfället.
Strökund
Strökund En kund som köper vid enstaka tillfällen. Strökund är ett kundnummer som används till olika kunder för engångsförsäljningar. Därmed behöver dessa kunder inte registreras i kundregistret. är ett kundnummer som används till olika kunder för engångsförsäljningar. Därmed behöver dessa kunder inte registreras i kundregistret. Om inställningen Strökund är markerad så kommer eventuella påminnelseutskrifter på det kundnumret att delas upp per faktura och inte samlas på en påminnelse. På så sätt kan du hålla isär påminnelseutskrifterna till de olika kunderna.
För strökunder används alltid e-postadressen angiven i fakturahuvudet när faktura skickas via e-post. E-postadressen från Kundregister används aldrig, oavsett hur systeminställningen Mottagare av faktura via e-post hämtas från är inställd.
Använd momsregistreringsnummer från kundnummer faktura
I systemet finns möjlighet att använda funktionen Kundnummer faktura, vilket innebär att du har två olika kundnummer inblandade i försäljningsflödet. Dels orderkunden, dvs. det kundnummer som ordern registreras på och dels fakturakunden, det kundnummer som är fakturamottagare. Denna inställning blir förvalt markerad när du angivit kundnummer faktura. Periodisk sammanställning och Intrastat Intrastat är systemet för insamling av statistik över handel av varor inom Europeiska unionen. Insamlingen av intrastatstatistik hanteras likartat av alla medlemsstater i Europeiska unionen. utförsel hämtar då momsregistreringsnumret från kunden angiven under Kundnummer faktura. Detta innebär också att det är fakturakundens momsregistreringsnummer som visas på kundfakturadokumentet och som redovisas i den periodiska sammanställningen och intrastatrapporten.
Kundnummer, momsombud
Detta fält kan tillämpas vid användning av EDI EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.. Här kan du välja om ett annan kund ska agera momsombud. Momsombudet ingår i EDI-exportformatet för kundfaktura.

Under knappen Utskrifter gör du olika inställningar för utskrift av order och fakturor till kunden.
Order-/offertutskrift via
Styr om utskrift av order ska göras via skrivare eller e-post. Den metod du väljer blir sedan förvald på kundorder till kunden.
Fakturautskrift via
Styr om fakturautskrift ska göras via skrivare eller e-post. Den metod du väljer blir sedan förvald på fakturor till kunden.
Skriv ut proformafaktura via
Styr om utskrift av proformafaktura ska göras via skrivare eller e-post. Den metod du väljer blir sedan förvald på proformafakturor till kunden.
Skriv ut betalningspåminnelse/kontoutdrag via
Styr om utskrift av betalningspåminnelse/kontoutdrag ska göras via skrivare eller e-post. Den metod du väljer blir sedan förvald på betalningspåminnelser/kontoutdrag till kunden.
Skriv ut avtalsrapport via
Styr om utskrift av avtalsrapport ska göras via skrivare eller e-post. Den metod du väljer blir sedan förvald på avtalsrapporter till kunden.
Flera order i e-post
Styr om flera ordererkännanden ska bifogas till ett och samma e-postmeddelande eller om varje ordererkännande ska skickas i ett separat meddelande.
Systeminställningen Maximal storlek för filer i e-post, som styr hur stora dessa bilagor får vara. Om bifogade filer i ett e-postmeddelande tillsammans har större storlek än det värde i MB som är angivet i den systeminställningen, delas e-postmeddelandet och de bifogade filerna upp i två eller flera e-postmeddelanden. Förvald storlek är 10 MB.
Flera fakturor i e-post
Styr om flera fakturor ska bifogas till ett och samma e-postmeddelande eller om varje faktura ska skickas i ett separat meddelande.
Systeminställningen Maximal storlek för filer i e-post, som styr hur stora dessa bilagor får vara. Om bifogade filer i ett e-postmeddelande tillsammans har större storlek än det värde i MB som är angivet i den systeminställningen, delas e-postmeddelandet och de bifogade filerna upp i två eller flera e-postmeddelanden. Förvald storlek är 10 MB.