Kundlista
I denna rutin kan du hämta listor med data från kundregistret. Du kan hämta en standardlista med olika presentationer som exempelvis villkor/priser, leverans/spedition och säljstöd. Andra listor du kan hämta innehåller information om kundernas adresser, referenser, kommunikation och undantagskonton.
Listorna används med fördel för att massuppdatera olika uppgifter på befintliga kunder. De fält som har valalternativ är likadana som de i Kundregister.

Standard
En standardlisttyp som hämtar information om kunder beroende på presentationstypen. Listan kan presentera: villkor/priser, export/utskrifter, xml/dokument, leverans/spedition, undantag, säljstöd och övrigt.
Adresser
Listtypen hämtar adressinformation om kunder. Listan kan presentera: postadress, leveransadress, fakturaadress och besöksadress.
Alternativa leveransadresser
Denna listtyp hanterar de alternativa leveransadresserna på kunder. Visar endast de kunder som har mer än en leveransadress.
Alternativt kundnummer
Denna listtyp visar alternativa kundnummer på kunder. Listan visar endast de kunder som har ett eller flera alternativa kundnummer.
Referenser
Denna listtyp hanterar referenser som finns på kunden.
Kommunikation
Denna listtyp hanterar olika telefonnummer, e-postadresser m.m. som finns på kunden.
Nivålista
Denna listtyp visar kundrelationer enligt inställningen Moderbolag (kund).
Undantagskonto
Denna listtyp visar undantag för kunden från standardkonton i kontoplanen.
Kontrollera kreditlimit
Denna listtyp visar dina kunders kreditlimit och du kan jämföra kreditlimit mot orderstock, orderstock + kundfordringar, kundfordringar eller förfallna kundfordringar. Du kan uppdatera kreditlimit i listan.
Anslut till e-faktura
Denna listtyp används då du snabbt vill komma igång att skicka e-faktura genom att massaktivera många kunder samtidigt. Listtypen gör en sökning i Crediflows register för att se om kunderna kan/föredrar ta emot e-fakturor. Kunder som föredrar att ta emot e-faktura kan anslutas direkt via listan.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.
Denna rutin kan automatköras med tillvalet Agenten. Läs mer om hur Agenten kan hjälpa dig att effektivisera dina processer.