Underlag för räntedebitering
Denna rutin används för att se vilka kunder som betalat fakturor efter förfallodatumet och för att ge underlag för debitering av dröjsmålsränta. Rutinen bygger på data i reskontran. Räntefakturor blir bortfiltrerade från listorna. Listan är uppdateringsbar för den detaljerade listtypen.
Arbetsflöde i rutinen
Först kan du selektera vad som ska hämtas till listan. Sedan går du igenom fakturorna i listan för att välja om och hur ränta ska debiteras. Räntan kan debiteras antingen via räntefaktura eller debiteras via nästkommande ordinarie faktura. Även per försenad betalning kan du välja detta.
Väljer du debitering via Räntefaktura kan du frisläppa räntefakturorna via knappen i verktygsmenyn. Efter det länkas du till rutinen Granska/Godkänn faktura för att granska de räntefakturor som skapats och sedan skicka dem till kunderna.
Väljer du debitering Nästa ordinarie faktura och sparar så gråas raden ut och du kan inte frisläppa dessa underlag. Dessa underlag kan du lägga till på nästa ordinarie faktura i rutinen Granska/Godkänn faktura genom att klicka på Lägg till ränta som visas överst i resultatboxen.
Hur räntan ska debiteras kan ställas in per kund i fältet Räntedebitering i kundregistret. Valet kan justeras i rutinen Inbetalningar i samband med att kunden betalar fakturan. Det går även att göra detta i efterhand i rutinen Uppdatera kundreskontra.
Innan du kan börja med räntedebitering måste du göra en del inställningar i systemet. Läs mer om det i avsnittet Räntefakturering.

Detaljerad
Detaljerat underlag för räntedebitering hämtas. Listan består av del- eller fullbetalda fakturor, som har ränta som ska debiteras kunden. Utifrån denna lista kan underlag för räntefakturor frisläppas. Listan är grupperad på kund.
Summerad
Visar ungefär samma information som den detaljerade listan, men är summerad per kund. I denna lista går det inte att uppdatera någon information eller frisläppa några fakturaunderlag. Däremot kan raderna expanderas för att visa den detaljerade informationen. Listan är summerad på kund.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.