Huvudrad
Leverantör
I fältet anges leverantörsnumret. Med Sök & hämta kan du söka i leverantörsregistret. Du kan skapa en ny leverantör genom att ange ett leverantörsnummer som inte finns sedan tidigare.
Om den angivna leverantören är spärrad visas leverantörsnumret med röd text i fetstil, oavsett vad spärren avser. Det förtydligas också med ett rött hänglås efter fältet. Om ett meddelande är skrivet om leverantören visas en pratbubbla
efter fältet.
Namn
Namnet på den valda leverantören visas och kan ändras i fältet. Om du ändrar namnet visas en fråga om det nya namnet ska kopieras till leverantörens alla adresser. Du får också välja om det nya namnet ska kopieras till fältet Leverantörsnamn vid sökning.
Leverantörsroll
Val av en eller flera roller för leverantören. Dessa begrepp kan sedan användas på flera ställen i systemet, t.ex. vid selektering av leverantörer i listor och vid export av register till CrossState för att matchning av leverantörsfakturor ska fungera. Fältet kan inte lämnas tomt. Följande alternativ finns:
- Materialleverantör – använd detta alternativ för leverantörer som du köper material från. Det är förvalt markerat.
- Lego – använd detta alternativ för att märka upp leverantörer av legotjänster.
- Speditör – använd detta alternativ för att ange att leverantören tillhandahåller speditionstjänster. Om du markerar alternativet blir ytterligare fält till höger tillgängliga.
- Övrigt – använd alternativet för de leverantörer som inte hamnar under något av de övriga alternativen.
Insticksprogram för export
(Speditör) Den speditionstjänst som ska användas när sändningar exporteras till speditören. De tjänster som stöds i Monitor ERP är Pacsoft Online, nShift Delivery och nShift Web-TA. Alternativet Annan väljer du om inte någon av dessa tjänster ska användas för sändningar med speditören, t.ex. om du manuellt ska exportera och hantera de sändningarna via ett annat program. Vid Export till fil eller Export till fil, SFTP blir filformatet JSON. Syftet med Export till fil, Export till fil, FTP och Export till fil, SFTP är att möjliggöra tredjepartsintegrationer mot ett TA-system (Transportadministrationssystem).
Speditörstyp
(Speditör) Speditörstyp styr hur spårningslänkar (url) för godsspårning skapas. För valen DHL, Schenker, PostNord och DSV används speditörens spårningslänk. För valet Annan används nShift Delivery/Web-TA spårningslänk. Det valet kräver att nShift Delivery Plus alternativt Web-TA Track & Trace används samt att spårning är aktiverat i kontot hos nShift.
Godsspårning kan sedan göras i följande rutiner: Sändningslista, Kundorderfråga och Kundregister.
Speditörskod
(Speditör) En kod som används för att kunna identifiera speditören i den speditionstjänst som är vald.
EDI-ansluten
I detta fält visas Ja om leverantören är ansluten till EDI EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem., annars visas Nej. När leverantören är ansluten till EDI kan du under knappen
se vilka transaktionstyper och dess riktning som gäller för leverantören.
Intern (lagerorder)
Denna inställning finns om du har tillvalet Lagerställe installerat. Inställningen styr att leverantören är en intern leverantör som används på lagerorder inköp, där avsändande lagerställe är leverantören. Alla inställningar som inte är relevanta för ett lagerställe blir inaktiverade på en intern leverantör, exempelvis betalningsvillkor, valuta*, betalningssätt och momsgrupp.
Den interna leverantören kan knytas till sitt lagerställe i rutinen Företagsinformation. Lagerorder för det lagerställe som "köper" (inlevererar) skapar du i rutinen Registrera lagerorder – Inköp.
* Valutan på en intern leverantör måste vara samma som företagsvalutan.
Tänk på:
- Om du avmarkerar intern leverantör så går det inte att inleverera liggande lagerorder.
- Om du vill registrera en faktura för en intern leverantör så är det bättre att registrera en ny leverantör och registrera fakturan på den nya (ej interna) leverantören.
- Om det redan finns registrerade order för en leverantör så går det inte att markera leverantören som intern leverantör.