Leverantörsvärdering
I denna rutin kan du dels mäta leverantörens förmåga att leverera i tid till er, dels kan du mäta kassationsstatistik för gjorda inleveranser.
Det finns olika inställningar som påverkar hur beräkningen av leveranssäkerhet görs. Leveranssäkerheten kan baseras på gjorda inleveranser eller på orderradsnivå, och visar vilka inleveranser som levererats i tid. Summerat kan leverantörssäkerheten presenteras som förhållandet mellan levererade i tid, för tidigt och för sent.
Kassationsstatistik mäts i form av levererat antal och kasserat antal på rapporteringar gjorda vid inleveransrapportering och mottagningskontroll. Du har även möjlighet att enbart visa kontrollrapporteringar och kassationer.

Leveranssäkerhet – Detaljerad
Denna lista visar detaljerad information om inlevererade orderrader och huruvida dessa är levererade i tid eller inte, med gruppering enligt vald presentation.
Leveranssäkerhet – Summerad
Den summerade listan visar motsvarande information som den detaljerade listan, men har dessutom en summering på högsta nivå enligt vald presentation. Denna lista kan du även se grafiskt i ett diagram.
Leveranssäkerhet operationslego – Detaljerad
Denna lista visar detaljerad information om inlevererade operationslego orderrader/operationer och huruvida dessa är levererade i tid eller inte, med gruppering enligt vald presentation.
Leveranssäkerhet operationslego – Summerad
Den summerade listan visar motsvarande information som den detaljerade listan, men har dessutom en summering på högsta nivå enligt vald presentation. Denna lista kan du även se grafiskt i ett diagram.
Kassation – Detaljerad
Denna lista visar detaljerad information om inlevererade orderrader. I listan visas om orderraderna har fått ett kasserat antal i mottagningskontrollen.
Kassation – Summerad
Den summerade listan visar motsvarande information som den detaljerade listan, men har dessutom en summering på högsta nivå enligt vald presentation. I listan visas kassationsstatistik. Denna lista kan du även se grafiskt i ett diagram.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.