Orderledtid – Inköp
Syftet med denna rutin är att mäta ledtiden för olika stadier av inköpsorder. All statistik baseras på uppgifter i leverantörsregistret, inköpsorderregistret och inleveransloggen. Listorna är inte uppdateringsbara.
- Hur lång tid tar det från registrering av inköpsorder tills den skickas till leverantören?
- Hur lång tid tar det för leverantören att bekräfta inköpsordern?
- Vad är den önskade ledtiden? Det vill säga, hur många dagar ger mitt företag leverantören att leverera och räcker detta i förhållande till ledtiden för artikeln?
- Vad är den ursprungliga ledtiden? Bekräftar leverantören beställningen med orderns ledtid i åtanke?
Denna information kan vara användbar när du ska fastställa säkerhetslagernivån för artiklar med tanke på hur leverantören håller sina ledtider. En anledning att använda säkerhetslager är osäkerheten i ledtid.
Detta är också användbart att använda som ett komplement när du mäter leveranssäkerheten. Om ledtidsuppföljningen visar att beställningen görs med kortare ledtid än vad som avtalats kan detta vara en orsak till leverantörens låga leveranssäkerhet.
Tänk på att systeminställningen Fråga vid ändrat leveransdatum, gäller vid fryst ursprunglig/önskad påverkar beräkningarna.

Tid till utskrift
Denna lista visar hur många dagar som har gått mellan registrering av inköpsorder och skickande av order till leverantör.
Ledtid till ordererkännande
Denna lista visar hur många dagar det tar för leverantören att bekräfta inköpsordern. Utskriftsdatumet jämförs med datumet för orderbekräftelsen.
Önskad ledtid
Denna lista visar önskad ledtid, från utskriftsdatum till önskat leveransdatum. Listan visar också om leverantören ges en riktig chans, dvs. tillräckligt med tid för att uppfylla det önskade leveransdatumet avseende artikelns ledtid. Den här listan visar ditt företags prestation. Hur många dagar ger ditt företag leverantören att leverera och räcker detta i förhållande till ledtiden för artikeln?
Ursprunglig ledtid
Denna lista visar den ursprungliga ledtiden, från utskriftsdatum till första leveransdatum. Listan visar också den ursprungliga ledtiden i förhållande till ledtiden för artiklarna. Om leverantören lovade att leverera inom artikelns ledtid kan det vara en anledning till dålig leveranssäkerhet. Om leverantören lovar att leverera efter artikelns ledtid, kanske ledtiden för artikeln måste korrigeras. Du analyserar leverantörens prestation i denna lista.
Om inställningen Visa artikelns ledtid är markerad jämförs den ursprungliga ledtiden med artikelns ledtid.
Planerad ledtid
Denna lista visar hur orderraden har planerats i förhållande till önskad leveranstid och artikelns ledtid.
Om inställning Artikelns ledtid är markerad går det även att analysera hur orderraden har planerats i förhållande till artikelns ledtid.
Verklig ledtid
Denna lista visar hur orderraden har planerats i förhållande till önskat leveransdatum och artikelns ledtid. Den faktiska ledtiden, från utskriftsdatum till inleveransdatum visas. Listan visar hur leverantören har levererat i förhållande till önskad leveranstid och artikelns ledtid.
Endast orderrader som är delvis inlevererade eller helt inlevererade visas i listan.
Summa
När listan är grupperad på leverantör visar den antalet orderrader som har önskats, bekräftats (ursprungligt) och levererats (faktiskt) före eller efter artikelns ledtid. Detta summerat per leverantör.
När listan är grupperad på artikel jämförs de genomsnittliga ledtiderna för orderrader med artikelns ledtid. Dessa ledtider kan användas för att avgöra om de faktiska säkerhetslagernivåerna är tillräckliga.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.
Denna rutin kan automatköras med tillvalet Agenten. Läs mer om hur Agenten kan hjälpa dig att effektivisera dina processer.