Skrivare

Olika förvalda skrivare för användaren.

De skrivare som finns installerade i Windows på den dator där du kör Monitor ERP är valbara i fälten.

Du kan även ange ett skrivarnamn för en skrivardrivrutin som inte är installerad i Windows på den lokala datorn, t.ex. för att lägga upp en skrivare åt en användare som har en annan skrivare installerad än de som finns på den lokala datorn. Du anger då namnet exakt som skrivaren heter på användarens dator. Det visas en varningssymbol för en angiven skrivare som inte finns installerad på den lokala datorn.

Standardskrivare

Generell standardskrivare som blir förvald för användarens olika utskrifter, förutom utskrifter till vald skrivare i fälten Extern 1–3 samt utskrifter per dokument och skrivare i tabellen Dokument/Skrivare nedanför.

Extern 1–3

Skrivare för automatisk utskrift av kopplade (externa) filer. Du kan lägga till speciella skrivare så att användaren t.ex. för dokumentfiler i storlek A3 utskrivna till en skrivare som klarar den dokumentstorleken. Det finns möjlighet att lägga till tre skrivare för kopplade filer. Det går att utnyttja som i exemplet för att hantera olika pappersstorlekar.

Vid koppling av en fil på en post (exempelvis på en operation i en beredning) markerar användaren Automatisk utskrift och väljer vilken av dessa tre skrivare Extern 1–3 som ska gälla för utskrift av just den kopplade filen. Vald skrivare sparas då i filkopplingen på posten.

Som standard kan du få automatisk utskrift av kopplade filer som är i PDF-format. Har ni andra filformat på företaget som ni vill koppla och kunna få automatisk utskrift av (exempelvis Word-filer, Excel-filer, bildfiler eller CAD-filer) krävs tillvalet Utökad filvisare.

Utskriftsformat för Spedition – Etikett

Styr utskriftsstorlek och format av transportetiketter (pallflaggor) som användaren ska skriva ut från rutinen Registrera sändning. Du väljer utskriftsformat utifrån vilken speditionstjänst som används i företaget. I tabellen Dokument/Skrivare lägger du också till dokumentet Spedition – Etikett och knyter rätt Lokal skrivare (drivrutin). Du väljer utskriftsformat för användaren enligt nedan.

Integrerad skrivarkö (Logtrade)

Överstyr den skrivarkö som angivits i inställningen Integrerad skrivarkö i rutinen Speditionstjänster, när denna användare exporterar sändningen till Logtrade från rutinen Registrera sändning.

Utskrift av kopplade filer – Tillverkning

Styr användarens utskriftsordning av kopplade filer (på order, artikelnod, operation och material) som skrivs ut med orderdokument (följekort, operationskort, materialkort) till tillverkningsorder och underhållsorder. Inställningen överstyr en generell systeminställning i samma namn. Inställningen går även att överstyra per utskrift i rutinerna Registrera tillverkningsorder, Skriv ut tillverkningsorder och Registrera underhållsorder. Valen som finns är:

  • Skriv ej ut – kopplade filer skrivs inte ut.
  • Skriv ut sist – kopplade filer grupperas och skrivs ut sist efter orderdokumenten.
  • Skriv ut per ordernummer – kopplade filer grupperas och skrivs ut efter varje tillverkningsorder eller underhållsorder.
  • Skriv ut per artikel – kopplade filer grupperas och skrivs ut per artikelnod i order.
  • Skriv ut per operation – kopplade filer grupperas och skrivs ut per operation i order.

Kopplade filer

Markera kryssrutan Förmarkera "Automatisk utskrift" vid koppling av filer om du vill att kopplade filer ska skrivas ut automatiskt för användaren.

Dokument/Skrivare

I denna tabell kan du för olika dokument och anpassade rapporter knyta en Lokal skrivare samt eventuell Serverskrivare.

Kolumnen Variant visar alla dokumentvarianter som skapats i rutinen Dokumentmallar. Detta gör det möjligt att använda olika skrivare för olika dokumentvarianter.

Lokal skrivare är tvingande och innebär att när användaren gör en utskrift av det dokumentet/anpassade rapporten i Windowsklienten är den skrivaren förvald i utskriftsdialogen.

Serverskrivare knyter du enbart om användaren ska kunna göra utskrifter av dokumentet från . Serverskrivare läggs först upp i rutinen Serverskrivare.

I kolumnen Typ väljer du Dokument om du ska knyta skrivare till olika dokument. Du kan då välja av tillgängliga dokument i kolumnen Dokument. Ska du knyta lokal skrivare och eventuell serverskrivare till anpassade rapporter, väljer du Anpassad rapport i kolumnen. Du kan då välja av skapade anpassade rapporter i kolumnen Dokument.

För de dokument eller anpassade rapporter som du inte knyter en skrivare till här, blir det vald Standardskrivare som gäller vid utskrifter.

För dokumentet Spedition – Etikett är det viktigt att du knyter rätt skrivare, baserat på det Utskriftsformat för Spedition – Etikett som är valt.