Scheman

I denna tabell lägger du upp scheman för EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.-kanaler. Ett schema styr när kanalen ska köras.

Med knappar i funktionsmenyn kan du lägga till, infoga, ta bort och kopiera scheman rad för rad. Varje schema ställer du in i boxen Schema.

Tar du bort ett schema som används på en kanal får du i en dialogruta bekräfta raderingen av schemat.

Namn

Ett valfritt namn på schemat.

Aktiv

Med kryssrutan Aktiv sätter du ett schema som aktivt.

Tänk på att inte ha fler scheman aktiva än de du behöver eftersom varje aktivt schema belastar servern.

Logg

Under knappen Logg finns en ändringslogg för schemat, med information om vem som senast ändrat information samt tidpunkt. Du ser också vad som har ändrats, med värde före och efter ändring.

Används på kanal

Ett aktivt schema kan sedan kopplas till en EDI-kanal på fliken Kanaler, och styr då när kanalen körs. Med knappen Används på kanal kan du se vilka EDI-kanaler som ett schema är kopplat till och om kanalerna är aktiva.