Försäljning – Beteende
Här finns alla inställningar för det markerade beteendet.

Sökordning, artikelidentitet
Under knappen ställer du in i vilken ordning som sökningen efter artikelnummer ska ske i Monitor ERP. De alternativ som finns är Kundens artikelnummer, Annan artikelidentitet och Artikelnummer i Monitor. Med knapparna
och
flyttar du alternativen för att ställa in sökordningen. Du kan också inaktivera alternativ som inte ska användas.
Sökbegrepp för kundidentitet
Styr vad sökningen efter kundnummer/leveransadress ska utgå ifrån i Monitor ERP. De alternativ som finns är:
- Alternativt kundnummer – Alternativt kundnummer i Monitor används vid sökning efter kunder.
- Kundnummer i Monitor – Kundnumret i Monitor används vid sökning efter kunder.
- Alternativt kundnummer och Vårt leverantörsnummer – Detta alternativ lägger till ett extra valideringssteg vid sökning efter kunder i fall där två kunder använder samma alternativa kundnummer. Om två eller fler kunder har samma alternativa kundnummer kommer sälj-ID från den importerade filen att användas och matchas mot fältet Vårt leverantörsnummer i kundregistret för att hitta vilken kund som ska användas för importen.
Hanteringsprincip för leveransdatum
Styr hur leveransdatum på orderrader i importfilen med kundorder eller leveransplaner hanteras när skarpa kundorder skapas. Följande alternativ finns:
- Anger när vi skickar leveransen – (förvald) leveransdatum när leverantören (vi) ska skicka leveransen. Systemet sätter datumet som leveransdatum, önskat datum och ursprungligt datum på orderraden.
- Anger när kunden får leveransen – leveransdatum när leveransen ska vara hos kunden. Systemet räknar fram leverantörens (vårt) leveransdatum på orderraden i Monitor ERP. Det blir på samma sätt som när du fyller i fältet Hos kund på orderraden. Systemet tar hänsyn till eventuell transporttid, leveransdagar och arbetsdagar och sätter det framräknade datumet som leveransdatum, önskat datum och ursprungligt datum på orderraden.
Använd notiser
Styr om det ska vara möjligt att göra inställningar för notiser på detta beteende. Väljer du Ja aktiveras knappen där du kan ställa in vilka roller, rättighetsgrupper och användare som ska meddelas via en notis när en EDI
EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.-transaktion har skett i beteendet. Du ställer in för vilken transaktionstyp och transaktionsstatus som systemet ska skapa notiser. Berörda användare meddelas via Notiser i Meddelandecenter på namnlisten i Monitor ERP.
I rutinen EDI-konfigurationer kan du använda notiser på kanaler i konfigurationer. Då gäller de notiserna samtliga EDI-transaktioner i en viss kanal, oavsett beteenden.
Använd korsreferenser
Styr om korsreferenser ska användas i beteendet. Om du väljer Ja kan du under knappen välja en korsreferens för respektive transaktionstyp. En eller flera korsreferenser ska först finnas upplagda i rutinen EDI-kanaler.

Importprincip för affärstransaktioner
Styr om alla orderrader eller enstaka orderrader i kundorder, alternativt alla avrop eller enstaka avrop i leveransplaner, måste matchas innan skarpa kundorder skapas i Monitor ERP. De alternativ som finns är:
- Endast kompletta affärstransaktioner – alla rader på en order, alternativt alla avrop i en leveransplan i en importfil, måste matchas mot artiklar i Monitor ERP.
- Tillåt delar av affärstransaktioner – minst en rad på en order, alternativt ett avrop i en leveransplan i en importfil, måste matchas mot en artikel i Monitor ERP.
Ordertyp
Styr vilken ordertyp som ska användas för de skarpa kundorder som skapas. Du kan välja av de ordertyper för kundorder som är upplagda i rutinen Ordertyper.
Ordernummer
Styr ordernummer för skarp kundorder som skapas i Monitor ERP. De alternativ som finns är:
- Enligt importerad order – kundordern kommer att få det ordernummer som följer med i importfilen.
- Enligt Monitor – kundordern kommer att få ett ordernummer från nummerserien i Monitor ERP.
Kontroll av kundens ordernummer
Styr vilken kontrollprincip som ska gälla för kundens ordernummer i importfilen. Inställningen gäller när ovanstående inställning Ordernummer är inställd som Enligt Monitor. De alternativ som finns är:
- Avvisa dubbletter – ordern kommer inte att skapas om det finns en order med samma kundens ordernummer för samma kund sedan tidigare i Monitor ERP. Affärstransaktionen får en felstatus och felmeddelande i Hantera-EDI-transaktioner.
- Tillåt dubbletter – ordern skapas även om det finns en order med samma kundens ordernummer för samma kund sedan tidigare. Det loggas om det blir träff på en dubblett i händelseloggen, så att det är möjligt att gå tillbaka och spåra detta vid behov. Affärstransaktionen får inte någon felstatus eller felmeddelande i Hantera EDI-transaktioner.
Vår referens på importerad order/leveransplan
Styr vilket namn som kommer att användas i fältet Vår referens på de skarpa kundorder som skapas. De alternativ som finns är:
- Ange vår referens – vår referens som väljs i nedanstående fält.
- Säljare – den person som anges som säljare på kunden kundregistret.
- Enligt importerad order – den person som står som vår referens i ordern i importfilen. Alternativet går inte att välja på leveransplaner.
Vår referens
Här måste du välja en person av våra referenser att använda på skarp kundorder, i det fall du har valt Ange vår referens i ovanstående fält.
Säljare
Här väljer du om Säljare på ordern ska sättas Enligt importerad order eller Enligt Monitor.
Leveranssätt
Här väljer du om Leveransätt på ordern ska sättas Enligt importerad order eller Enligt Monitor.
Leveransvillkor
Här väljer du om Leveransvillkor på ordern ska sättas Enligt importerad order eller Enligt Monitor.
Betalningsvillkor
Här väljer du om betalningsvillkor på ordern ska sättas Enligt importerad order eller Enligt Monitor.
Valutakod
Styr vilken valutakod som ska användas på de skarpa kundorder som skapas. De alternativ som finns är:
- Enligt importerad order – den valutakod som följer med i importfilen kommer att användas.
- Enligt Monitor – den valutakod som är inställd på kunden i Monitor ERP kommer att användas.
Godsmottagare
Styr vilken godsmottagare som ska användas på de skarpa kundorder som skapas. De alternativ som finns är:
- Sök annan kund enligt kod i filen – en sökning görs i kundregistret i Monitor ERP på koden för godsmottagare i importfilen, och den kundens ordinarie leveransadress kommer att användas som leveransadress från Annan kund.
- Använd leveransadress från importerad order – den leveransadress som följer med importfilen kommer att användas.
- Enligt Monitor – den leveransadress som är inställd på kunden i Monitor ERP kommer att användas.
- Sök annan kund, men behåll adress från filen – en sökning görs i kundregistret i Monitor ERP på koden för godsmottagare i importfilen, men den leveransadress som följer med importfilen kommer att användas.
- Hitta Alternativ leveransadress enligt kod i filen – genom att använda detta alternativ görs en sökning bland de redan matchade kundernas alternativa leveransadresser i Monitor ERP för godsmottagarkoden i importfilen. Den matchande alternativa leveransadressen kommer att användas som leveransadress från nuvarande kund.
Prisstrategi
Styr hur pris på orderraden ska sättas. De alternativ som finns är:
- Enligt importerad order – orderraden får priset från artikelraden i importfilen och överstyr den prisstrategi som vald på ordertypen. Om priset saknas i importfilen så markeras raden med felstatus i Hantera EDI-transaktioner.
- Enligt Monitor – orderraden får pris enligt den prisstrategi som är vald på ordertypen i Monitor ERP.
Rabattstrategi
Styr hur rabatt på orderraden ska sättas. De alternativ som finns är:
- Enligt importerad order – orderraden får rabatten från artikelraden i importfilen.
- Enligt Monitor – orderraden får rabatt enligt den inbyggda rabatthanteringen i Monitor ERP.
Kontroll av enhet på artikelrad
Styr om och hur kontroll ska göras av enhet på artikelrad i importfilen och hur det hanteras, om artikelns enhet i importfilen inte hittas på artikeln i Monitor ERP eller till kopplad ISO-kod för enheten i Monitor ERP. Följande alternativ finns:
- Kontrollera och felmarkera – (förvald) raden får en felmarkering och kommer inte att importeras.
- Kontrollera och varna – raden får en varningsmarkering men kommer att importeras.
- Kontrollera inte – ingen kontroll görs av raden, artikelns enhet ignoreras och används inte.
Godkänn manuellt vid import
Här väljer du Ja om validerade EDI-transaktioner manuellt måste godkännas vid import i rutinen Hantera EDI-transaktioner. Efter godkännande skapas affärstransaktionerna i Monitor ERP. Förvalt är Nej. Då kommer affärstransaktionerna att skapas automatiskt vid importen.
Kontrollera revision
Möjliggör kontroll av revision vid import av kundorder. Följande alternativ finns:
- Kontrollera och felmarkera – Om artikeln i Monitor ERP har revisioner kommer orderraden att markeras som felaktig om revisionen i filen inte matchar en aktiv revision för artikeln. Orderraden kommer inte att importeras.
- Kontrollera och varna – Om artikeln i Monitor ERP har revisioner visas en varning om att revisionen i filen inte matchar en aktiv revision för artikeln.
- Kontrollera inte – Det förvalda alternativet. Dvs. den aktiva revisionen från artikeln i artikelregistret används på orderraden.
Leveransplanetyp
Styr vilken leveransplanetyp som ska användas. Dessa registreras i rutinen Leveransplanetyper.
Visa fel från överföring av leveransplan
Styr att fel som uppstår vid överföring av leveransplan till kundorder, i samband med EDI-import, visas med en felmarkering på affärstransaktionen i rutinen Hantera EDI-transaktioner. Förvalt är inställningen inaktiverad.
Lagerställestrategi
Denna inställning finns om tillvalet Lagerställe är installerat. Inställningen styr hur lagerställe i orderhuvud och på orderrad ska hanteras, om det förekommer i importfilen när skarpa kundorder skapas. Följande alternativ finns:
- Enligt importerad order – orderhuvud och orderrad i Monitor ERP får lagerställe från importfilen. Om lagerställe i importfilen inte matchas med lagerställe i Monitor ERP blir det ett felmeddelande vid importen.
- Enligt Monitor – orderhuvud och orderrad i Monitor ERP får lagerställe enligt affärslogiken i Monitor ERP.
- Ange lagerställe – orderhuvud och orderrad i Monitor ERP får lagerställe som är angivet i inställningen nedan.
Lagerställe
Om du har valt Ange lagerställe i inställningen ovan, måste du välja ett lagerställe för EDI-beteendet.
Hantering av leveransdagar
Styr hur kundens leveransdagar ska hanteras på skarpa kundorder som skapas. De alternativ som finns är:
- Ta ej hänsyn till kundens leveransdagar – det leveransdatum som följer med importfilen sätts som leveransdatum på orderraden.
- Ändra leveransdatum enligt kundens leveransdagar – det leveransdatum som följer med importfilen justeras så att det infaller på den närmaste av kundens leveransdagar innan det sätts som leveransdatum på orderraden.
Matchningsprincip för order
Gäller om Matchningsprincip för order och rader är inställd på Matcha angivna order och rader. Styr sökordningen för kundorder i importfilen vid matchnings mot kundorder i Monitor ERP. Du kan ställa in att matchning ska ske med ett eller båda av alternativen. Med knapparna och
flyttar du alternativen för att ställa in sökordningen. Det översta alternativet används först. Om ingen matchning lyckas med det alternativet görs en matchning med det andra alternativet. De alternativ som finns är Kundens ordernummer och Ordernummer i Monitor.
Matchningsprincip för orderrader
Gäller om Matchningsprincip för order och rader är inställd på Matcha angivna order och rader. Styr sökordningen för orderrader i importfilen vid matchning mot orderrader i Monitor ERP. Du kan ställa in att matchning ska ske med ett eller båda av alternativen. Med knapparna och
flyttar du alternativen för att ställa in sökordningen. Det översta alternativet används först. Om ingen matchning lyckas med det alternativet görs en matchning med det andra alternativet. De alternativ som finns är Kundens orderradsposition och Position i Monitor.

Använd fryst period för kundorderändring
Styr om frystid ska användas för kundorderändring. Om frystid används så går det inte att ändra orderrader som har ett leveransdatum inom frysperioden. De alternativ som finns är:
- Nej – Frysperiod används inte.
- Ja – Frysperiod används.
Längd på fryst period för kundorderändring
Aktiverad om Använd fryst period för kundorderändring är inställd på Ja. Här anger du längden ( i dagar) för frysperioden.
Sätt orderstatus till "Preliminär" efter import av orderändring
Styr om ordern ska få status Preliminär efter import av orderändring. De alternativ som finns är:
- Ja – Status Preliminär på ordern förblir oförändrad efter import av orderändring.
- Nej – Status Preliminär på ordern sätts efter import av orderändring.
Tillåtna åtgärder (på orderrad)
Här väljer du de åtgärder som ska vara tillåtna vid import av kundorderändring. Du kan välja en eller flera åtgärder:
- Tillagd – Lägga till nya rader är tillåtet.
- Ändrad – Ändringar av befintliga orderrader är tillåtna.
- Annullerad – Annulleringar av orderrader är tillåtna. Notera att annulleringar av orderrader kräver tillval 247.

Använd lista med undantagna artiklar
Styr om Lista med undantagna artiklar ska användas. Under knappen väljer du önskad undantagslista. Listor med undantagna artiklar skapar du i rutinen EDI-kanaler.

Inställningarna i denna sektion finns om EDI-importformatet Försäljning – Leveransrapportering kundorder är installerat. Detta format tillämpas t.ex. i de fall företaget A har ett dotterbolag B eller fjärrlager (externt lagerföretag) som utlevererar direkt till slutkund, och företaget A behöver importera de rapporterade utleveranserna för att sätta motsvarande kundorder som utlevererade.
Matchningsprincip för order och rader
Styr hur rapporterade utleveranser av kundorder i importfilen matchas mot motsvarande kundorder i Monitor ERP. De alternativ som finns är:
- Matcha angivna order och rader – denna princip tillämpas om orderrad och kundorder anges i importfilen och därmed ska matchas med motsvarande orderrad och kundorder i Monitor ERP. Till denna princip ställer du även in Matchningsprincip för order och Matchningsprincip för orderrader.
- Matcha och fördela – denna princip tillämpas om orderrad och kundorder inte anges i importfilen. Matchning av order och orderrader görs då enbart på kund och artikel i Monitor ERP. Antalet utlevererat fördelas på tillgängliga orderrader för matchad kund och artikel. Till denna princip ställer du även in Matchning av port och förråd, Matchning av kundens ordernummer och Begränsa "Matcha och fördela" till specifika ordertyper.
Matchning av port och förråd
Gäller om Matchningsprincip för order och rader är inställd på Matcha och fördela. Styr om port eller både port och förråd i importfilen måste matcha eller inte på de tillgängliga orderraderna i Monitor ERP. De alternativ som finns är Port och förråd måste matcha, Port måste matcha eller Ta inte hänsyn till port och förråd.
Matchning av kundens ordernummer
Gäller om Matchningsprincip för order och rader är inställd på Matcha och fördela. Styr om kundens ordernummer i importfilen måste matcha eller inte på de tillgängliga orderraderna i Monitor ERP. De alternativ som finns är Matcha inte på kundens ordernummer eller Kundens ordernummer måste matcha.
Matchning av andra referensfält
Gäller om Matchningsprincip för order och rader är inställd på Matcha och fördela. Matchning av andra referensfält gör det möjligt att matcha orderrader med referensfälten för Kanban-nummer, Referensnummer för leverans och/eller Referensnummer för tillverkning. Som standard är inget av alternativen i inställningen valt.
Lagerställestrategi – Utleveransrapportering
Denna inställning finns om tillvalet Lagerställe är installerat. Inställningen styr hur lagerställe ska hanteras för matchning av order och orderrad, vid import av rapporterade utleveranser på kundorder. De alternativ som finns är:
- Enligt importerad order – lagerställe som finns på order och orderrader i importfilen används på matchade order och orderrader i samma lagerställe i Monitor ERP. Finns inte lagerstället i Monitor ERP eller om lagerställe saknas i importfilen, visas ett felmeddelande i transaktionen.
- Ange lagerställe – valt lagerställe i Monitor ERP i fältet nedanför används på matchade order och orderrader, även om lagerställe saknas eller är ett främmande lagerställe i importfilen.
Lagerställe
Om du har valt Ange lagerställe i inställningen ovan, måste du välja det lagerställe i Monitor ERP som ska användas på matchade order och orderrader i importfilen.
Kontrollera externa följesedelsnummer
Styr om kontrollen av externa följesedelsnummer i importfilen ska tillåta att dubbletter skapas eller inte, om de externa följesedelsnumren redan finns i Monitor ERP. De alternativ som finns är: Avvisa dubbletter eller Tillåt dubbletter.
Begränsa "Matcha och fördela" till specifika ordertyper
Gäller om Matchningsprincip för order och rader är inställd på Matcha och fördela. Styr att enbart orderrader som har valda ordertyper tas med vid matchning och fördelning.

Utskrift/e-post vid export av EDI
Styr om det ska gå välja att göra utskrift till skrivare alternativt skicka med e-post vid export av EDI-meddelanden. Förvalt är Nej.
Exportprincip för förenklad avisering
Styr när avisering till mottagaren ska skickas. De alternativ som finns är Exportera vid leveransplanering och Exportera vid utleveransrapportering. Det senare alternativet är förvalt.
Exportprincip för avancerad avisering
Styr om avancerad avisering ska skickas eller inte. De alternativ som finns är Exportera vid utleveransrapportering och Exportera ej vid utleveransrapportering. Det första alternativet är förvalt. Då sätts kolumnen EDI-export till Ja i rutinen Rapportera utleverans. Väljer du det senare alternativet kommer avancerad EDI-avisering inte att ske förvalt i samband med utleveransrapportering.
Artikeltyper att exportera som fakturarader
Styr vilka typer av artiklar som ska generera fakturarader i exportfilen.
Alternativen Frakt, Legeringstillägg och Ospecificerad är tjänstetyper och gäller artiklar av typen Tjänst. Alternativet Emballage gäller artiklar som har inställningen Artikeln är ett emballage aktiverad. Alla alternativ är förvalda.
Alla köpta och tillverkade artiklar genererar alltid fakturarader i exportfilen.
Använd orderkundens identitet som identitet på godsmottagaren
Styr om och hur identiteten på godsmottagaren ska sättas i exportfilen. Det gäller automatiskt ordersvar, ordererkännande, enkel avisering och faktura. De alternativ som finns är:
- Nej – (förvald) godsmottagarens identitet sätts bara om kundorderns leveransadress är länkad till Annan kund och den kunden har ett Alternativt kundnummer angivet i kundregistret. Annars lämnas godsmottagarens identitet tomt.
- Alltid – det alternativa kundnumret från den kund som ordern är registrerad på används alltid som identitet på godsmottagaren i exportfilen, även i de fall orderns leveransadress är länkad till Annan kund.
- Endast om leveransadress inte är knuten till "Annan kund" – Om orderns leveransadress är knuten till Annan kund används den kundens alternativa kundnummer som godsmottagarens identitet i exportfilen. Annars används det alternativa kundnumret från den kund som ordern är registrerad på.