Periodisk sammanställning
I denna rutin kan du få underlag för rapportering av EU-statistik.
I Finland kallas detta för "Sammandragsdeklaration mervärdesskatt" och det rapporteras till Skatteförvaltningen.
Inrapporteringen är möjlig att göra manuellt utanför systemet. För vissa länder finns det stöd i systemet för att skicka in rapporteringen elektroniskt via en fil. Rapportering kan t.ex. göras månadsvis eller kvartalsvis. Tidsperiod styrs av vilken datumselektering som görs då rapporten skrivs ut.
Grundläggande
Rapporteringen avser all handel med EU-länder och det ska redovisas per momsregistreringsnummer (köparens). Per momsregistreringsnummer är det följande uppgifter som redovisas:
- värde av varuleveranser
- värde av trepartshandel
- värde av tjänster.
Förutsättning för rapportering av varuleveranser:
- köparen (fakturamottagaren) är momsregistrerad i ett annat EU-land
- varan levereras till ett annat EU-land (köparens eller annat EU-land).
Förutsättning för rapportering av trepartshandel:
- köparen (fakturamottagaren) är momsregistrerad i ett annat EU-land
- varan levereras inte från det egna företaget, utan levereras direkt från en säljare i ett annat EU-land till köparen. Det vill säga: tre EU-länder måste vara inblandade.
Förutsättning för rapportering av tjänster:
- köparen (fakturamottagaren) är momsregistrerad i ett annat EU-land
- tjänsten ska ha omsatts (utförts) i köparens land.
Hur Periodisk sammanställning fungerar i Monitor ERP
Periodisk sammanställning hämtar data från Redovisningsmodulen och Försäljningsmodulen för att sammanställa denna rapport. Systemet läser av alla verifikationer som avser försäljning till kunder där momsregistreringsnumret på kunden tillhör ett EU-land.
Följande förutsättningar gäller för en korrekt rapportering:
- Integration av kundfakturor måste vara detaljerad per faktura, dvs. integrationsinställning måste i rutinen Verifikationsnummerserier/Journaler vara inställd till Direkt per faktura eller Via journal per faktura. Manuellt bokförda verifikationer påverkar inte rapporten (rättningsverifikationer till kundfakturor undantaget).
- Momskoder som avser EU-försäljning ska vara kopplade till rapport för periodisk sammanställning. Denna koppling görs i fliken Momskoder i Momsinställningar.
- Momsregistreringsnummer inklusive landskod ska vara registrerat på kunden i kundregistret. Rapporten tar med de kunder vars momsregistreringsnummer har en landskod inom EU och som konterats som EU-försäljning.
Hämtning av data till rapporten
Datahämtningen till rapporten följer i stort sett samma logik som den ordinarie momsrapporten, där värden i momsrapporten som avser handel med EU ska visa samma värden som den periodiska sammanställningen. Rapporten hämtar data från verifikationsrader som är konterade som EU-försäljning, antingen via kontot eller via momskoden (styrs av systeminställning beskriven nedan).
På samma sätt som i den ordinarie momsrapporten så har systeminställningen Underlag för momsrapport hämtas från betydelse för hur värdena hämtas till rapporten. Är systeminställningen inställd till Momskod i kontoplanen så redovisar rapporten alla transaktioner på kundfakturaverifikationer som innehåller konton som är kopplade till momskod som markerats för periodisk sammanställning. Är systeminställningen inställd som Momskod i huvudbokstransaktioner så redovisar rapporten alla transaktioner på kundfakturaverifikationer som innehåller momskoder som avser periodisk sammanställning.
Kundnummer faktura
I systemet finns möjlighet att använda funktionen Kundnummer faktura, vilket innebär att det finns två olika kundnummer inblandade i försäljningsflödet. Dels orderkunden, det kundnummer som ordern registreras på och dels fakturakunden, det kundnummer som är fakturamottagare. Periodisk sammanställning läser av momsregistreringsnumret på orderkunden. Detta innebär att det är orderkundens momsregistreringsnummer som visas på kundfakturadokumentet och som redovisas i den periodiska sammanställningen. Vill du i stället låta fakturakunden vara styrande för periodisk sammanställning finns det en inställning i kundregistret som du markerar på Orderkunden. Denna inställning heter Använd momsregistreringsnummer från kundnummer faktura och ligger under Övrigt i Kundregister.
Alternativ leveransadress med undantag momsregistreringsnummer
Om du har Undantag momsregistreringsnummer för alternativ leveransadress på kunden i Kundregister, då fakturan skickas till en central fakturaadress, men leverans sker till en annan plats där kunden på sitt inköp åberopar ett separat momsregistreringsnummer (oftast i ett annat land). Detta ger stöd för korrekt visning av momsregistreringsnummer på kundfaktura, intrastat och periodisk sammanställning i dessa scenarion, utan att behöva registrera dem som separata kunder.
Export av periodisk sammanställning
Det går att exportera periodisk sammanställning till fil. För att göra detta kör du listan och trycker sedan på knappen Exportera i rutinens verktygsmeny. Förvald sökväg för exportfil kan ställas in i rutinen Inställningar för export/import.
Notera att kontaktuppgifter behöver vara ifyllda för att kunna exportera filen.

Summerad
Summerar per momsregistreringsnummer. Momsregistreringsnumren tas från kundregistret. Det är möjligt att expandera raderna och se detaljerad information.
Detaljerad
En detaljerad lista som är grupperad per kund. Listan visar detaljerad information per faktura.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.