Projektuppföljning
I denna rutin kan du göra en ekonomisk uppföljning av projekt i listform. Uppföljningen kan visas på olika sätt, t.ex. summerat per projekt med möjlighet att göra drilldown ned i detaljerad information.
I projektuppföljningen har du möjlighet att styra över vilka kolumner som ska visas i rapporten. Detta gäller för budget, planerat/orderlagt, utfall, förväntat utfall, prognos. Du kan se summerade och detaljerade kostnads- och intäktsrapporter. Det finns en PIA-lista som kolumnvis visar kostnader och intäkter. För den listtypen finns det dessutom flikar med detaljerad information för varje transaktion som finns rapporterat på projektet.
Du har möjlighet att selektera på t.ex. projekt, kostnadstyper oavsett vilken lista du använder.
När det gäller de periodiska rapporterna samt rapporten PIA-värde, kan utfallet visas periodiserat, dvs. selekterade på datum (fr.o.m.–t.o.m.).
När det gäller listtypen Detaljerad och Summerad hämtas värdena utifrån den senaste gjorda projektberäkningen. I dessa rapporter går det inte att selektera utfallet på datum. Under inställningar går det att välja att ny projektberäkning ska göras när listan hämtas. Det tar då lite längre tid att hämta listan.

Summerad
Listan visar en summering per projekt. Du kan använda drilldown-funktionen för att se den detaljerade informationen. Listan kan summeras på projekt, K-/I-typ och huvudprojekt.
Detaljerad
Listan visar detaljerad information per projekt. Listan kan grupperas på projekt, K-/I-typ och huvudprojekt.
Summerad – Periodisk
I denna lista kan du göra ekonomisk uppföljning av projektet avseende kostnader och intäkter med möjlighet att göra urval på tidsperiod för utfallskolumner.
Detaljerad – Periodisk
I listan kan du göra ekonomisk uppföljning av projektet avseende kostnader och intäkter med möjlighet att göra urval på tidsperiod.
PIA-värde
I denna listan kan du se utfallet presenterat som i rutinen PIA-värde i lagermodulen. Listan är dels summerad per projekt och dessutom finns det flikar som visar detaljerat för varje transaktion som finns rapporterat på projektet.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.
Denna rutin kan automatköras med tillvalet Agenten. Läs mer om hur Agenten kan hjälpa dig att effektivisera dina processer.