Registrera budget
Denna rutin används för att registrera budgetar. Rutinen är till skillnad från andra registreringsrutiner utformad som en uppdateringsbar listrutin. Budgetarna går att skriva ut och exportera. Du kan antingen registrera nya budgetar eller skapa budgetar via kopiering av data, t.ex. kopiering av budget samt utfall från tidigare år.
Det finns stöd för att registrera flera parallella budgetar på ett och samma bokföringsår. Det antal budgetar som ska kunna hanteras lägger du först till i rutinen Grunddata Grunddata är statiska poster i en databas, exempelvis artiklar, kunder, användare, produktionsgrupper. – Budget.
Du selekterar på konton, kostnadsställen etc. När du hämtar data till listan så visas det om det finns en budget inlagd sedan tidigare, annars är listan tom. Du kan manuellt ange budgetar rad för rad (jämför med rutinen Ingående balans).
Vill du registrera en ny budget, men inte knappa in kontosträngarna manuellt, kan du ta fram en lista med tomma budgetrader där du kan fylla i budgetbelopp. Detta kan även göras om du vill registrera en budget för t.ex. ett specifikt kostnadsställe. Då kan du ta fram en lista med tomma rader med det kostnadsstället ifyllt. Detta styr du i inställningarna under Generera budgetrader.
Den budgetkurva som ska användas vid registrering hämtas förvalt från kontoplanen, men den ska även kunna sättas utifrån en kurva som du anger i selekteringen.
Budgetkurvor registreras och hanteras i rutinen Grunddata – Budget eller i rutinen Budgetkurvor i modulen Generella register.
Budgetkurvor kan också importeras separat via en fil i rutinen Budgetimport.
Det är möjligt att jobba med budget i Excel och importera den filen. Filen behöver då vara uppdelad enligt de kolumner som budgetimporten kräver. Budgetar går även att exportera från listan.

Registrera budget
Denna listtyp används för registrering av budget genom inmatning av värden i listan.
Kopiera budget
Denna listtyp används för att skapa budget genom att kopiera från utfall eller budget.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.