Betalningar
Rad
I denna kolumn sätts ett fast radnummer automatiskt. Det kan användas vid sortering av listan.
Betalningstyp
Styr vilken typ av betalning det gäller. Följande betalningstyper går att välja: kundfaktura, leverantörsfaktura eller övrig betalning.
Fakturanummer/Löpnummer
Det fakturanummer/löpnummer som ska registreras som betalt eller delbetalt anges i fältet. Du kan se alla fakturor/löpnummer som har ett restbelopp större eller mindre än noll. Om du anger ett fakturanummer/löpnummer som existerar men som redan är fullt betalt visas ett felmeddelande i valideringsrutan, med information om detta. Du får även ett felmeddelande om du försöker ange samma fakturanummer/löpnummer på flera rader.
Kund/Leverantör/Konto
Här visas Kundnummer/Leverantör för den aktuella fakturan/löpnumret. Om betalningen avser övrig betalning anger du istället konto betalningen ska bokföras på. Om a conto registreras genom att ange tomt i fältet Fakturanummer/löpnummer, anger du vilken kund/leverantör a contobetalningen ska registreras på.
Konteringsdimensioner (Kst och Kb och Projekt)
Du kan ange dimensionskoder för övriga betalningar. Konteringsdimensioner Konteringsdimensioner är något som större företag använder sig av i bokföringen för att dela upp verksamheten och därmed lättare kunna följa det interna resultatet. Konto är en dimension men vanligtvis väljer större företag att använda sig av dimensionerna kostnadsställe (KST), kostnadsbärare KB och projekt. Utöver dessa går det att skapa andra dimensioner i Monitor ERP för att passa er verksamhetsuppföljning. kan anges för övriga betalningar och enbart om det angivna kontot tillåter kontering mot dimensionskoder.
Specifikation
Här kan du ange en specification för aktuell konteringsrad. För att en specifikation ska kunna anges krävs att berörda konton har Specifikation markerad i rutinen Kontoplan.
Betalningsdatum
Förvalt det datum som du har angett som Betalningsdatum för bunten i boxen Inställningar. Betalningsdatumet syftar på det datum som banken anger att summan är betald. Det går att ändra det angivna datumet i fältet, dvs. det går att ha olika betalningsdatum på betalningar som tillhör samma bunt. Det medför att betalningar i samma bunt kan bli bokförda i olika verifikationer. Du får ett felmeddelande om du har angett ett betalningsdatum som ligger före fakturadatumet. Det sker även en kontroll att det angivna datumet tillhör en öppen redovisningsperiod. Om betalningsdatumet tillhör en stängd eller en låst period får du ett felmeddelande. Om datumet däremot "bara" faller utanför aktuell period så får du en varning men det är möjligt att spara ändå.
Förfallodatum
Fakturans/löpnumrets förfallodatum. För övriga betalningar är fältet tomt.
Betalt belopp
Nedanstående gäller bara vid betalningstyperna Kundfaktura och Leverantörsfaktura:
Betalt belopp anges i betalningens valuta (extern valuta). Förvalt visas betalningens restbelopp, men det går att ändra. Det är tillåtet att ange belopp som är större eller mindre än restbeloppet. För Övriga betalningar och A conto A conto är en delbetalning (förskottsbetalning) som du har gjort till en leverantör eller fått ifrån en kund. betalningar går det att ange ett negativt belopp.
Om det betalda beloppet som du anger är lägre än restbeloppet hanteras det förvalt som en delbetalning, såvida du inte väljer en bortskrivningskod i fältet Bortskrivning. I det fallet sätts fakturans restbelopp till noll och fakturan hanteras som fullt betald. Det betalda beloppet räknas automatiskt om till företagsvalutan med hjälp av valutakursen och visas i fältet Belopp.
Om du anger ett betalt belopp som är större än restbeloppet visas en ruta för överbetalning. Där ska du välja hur det överskjutande beloppet ska hanteras, om ska det registreras som ett tillgodohavande för kunden gentemot oss (a conto) eller om det ska skrivas av via en bortskrivning. Klickar du på knappen Bortskrivning låter systemet det angivna betalda beloppet ligga kvar och du måste då välja en bortskrivningskod för det överskjutande beloppet, så att fakturan hanteras som fullt betald med restbelopp noll. Klickar du i stället på knappen A conto ändrar systemet det betalda beloppet till lika som restbeloppet samtidigt som en ny a conto-rad läggs till nedanför på samma kundnummer och det överskjutande beloppet ifyllt.
För en a conto-inbetalning som inte avser en överbetalning så är betalda beloppet förvalt 0,00. Valutan för beloppet hämtas från den valuta som kunden har.
Kreditbelopp och a conto-belopp visas med röd färg.
Detta gäller vid övrig betalning:
Betalning anges med positivt eller negativt belopp. Ett positivt belopp hanteras som inbetalning och negativt belopp som utbetalning.
I fältet kan du ange betalt belopp i företagsvalutan, även fast fakturan är i extern valuta.
K (Kontantnota)
Här kan en kontantnota visas och skrivas ut för kassarapportsbetalningar.
V (Verifikation)
Här kan verifikationen för kassarapportsbetalningen visas.
Valutakurs
Om betalningen är i annan valuta än företagsvalutan anger du valutakursen för betalningen. Valutakursen styr vad det betalda beloppet blir i företagsvalutan och den kursdifferens som kommer att bokas (via standardkonto för kursvinst/-förlust, undantagskonto på kunden i första hand). Du kan använda Sök & ersätt (Ctrl + H) för att byta valutakurs på samtliga poster i kolumnen.
Systeminställningarna Förvald valutakurs vid inbetalningar, samt Förvald valutakurs vid utbetalningar styr vilken valutakurs som föreslås för betalningar av kund-/leverantörsfakturor. Vid övriga betalningar föreslår systemet alltid valutakurs enligt betalningsdagens kurs.
Om ovanstående systeminställning är satt till Aktuell valutakurs och du har flera fakturor efter varandra i samma valuta, så föreslås första fakturaradens valutakurs på efterföljande fakturarader. Om du väljer att ange betalt belopp i företagsvalutan i stället för i fakturans valuta, så sätts valutakursen baserat på detta. Valutakurs är även möjligt att ange på a conto-inbetalningar.
Bortskrivning
Bortskrivningskod är valbar om det betalda beloppet som registreras på betalningen antingen är större eller mindre än restbeloppet. Om du anger ett betalt belopp som är mindre än betalningens belopp och inte väljer en bortskrivningskod kommer systemet att hantera det som en delbetalning. Om du då i stället väljer en bortskrivningskod kommer restbeloppet att bokas bort från betalningen och konteras mot det konto som är kopplat till den valda bortskrivningskoden. Bortskrivningskoder ska först finnas upplagda i rutinen Bankinställningar.
Fältet Bortskrivning är inte tillgängligt på rader med övriga betalningar och a conto-inbetalningar.
Kursdifferens
Om betalningen är i annan valuta kan du se kursdifferensen i företagsvalutan. Denna kursdifferens bokförs automatiskt mot standardkontona för valutakursdifferenser. Kursdifferensen räknas fram som skillnaden mellan den ursprungliga kursen och den kurs som angetts i fältet Valutakurs. Kursdifferens används inte vid övriga betalningar och a conto-inbetalningar.
Nytt restbelopp
Det nya restbeloppet i betalningens valuta efter in- eller utbetalningen. Ett restbelopp visas bara om betalningen inte har betalats i sin helhet, dvs. om det är en delbetalning och om ingen bortskrivningskod har angivits.
Vid a conto-inbetalning är restbeloppet alltid samma som betalt belopp. Restbeloppet visas i röd färg om det är en kreditfaktura. Notera att för övriga betalningar används inte Nytt restbelopp.
Dokument
Med denna knappen Dokument kan du spara ett dokument till en betalning. För att detta ska vara möjligt måste du först ange en egen inkorg för dessa dokument i rutinen Scanna dokument. I dokumentvisningsfönstret kan du även använd dra-och-släpp för att lägga till ett dokument. Formaten som stöds är PDF och TIFF. När du registrerar en betalning med ett dokument sparas dokumentet tillsammans med verifikatet i redovisningen. Det skapas automatiskt en separat verifikation för de betalningar som har dokument kopplade. Dokumenten går att visa i flera olika listor genom knappen
Visa dokument.
I sektionen Navigation i rutinen väljer du en inkorg som du vill jobba med. Om det finns flera inscannade dokument i inkorgen (antalet visas med en siffra bredvid inkorgen) bläddrar du med knapparna och
längst upp i dokumentvisningsfönstret.

Här kan du navigera mellan dokument i den markerade inkorgen. Om ett dokument kommit in felaktigt och inte ska registreras kan du radera dokumentet med knappen Ta bort dokument.
Verktygsmenyn
I verktygsmenyn finns följande knappar:
- Behåll överst
– styr att detta fönster behålls överst.
- Kom ihåg fönstrets storlek och placering
– styr om du vill att fönstrets storlek och placering ska sparas till nästa gång fönstret öppnas.
Funktionsmenyn
Följande knappar finns i funktionsmenyn för dokumentbilden:
- Markeringsverktyg
– markerar ett område på dokumentet.
- Flyttverktyg
– flyttar dokumentbilden.
- Skriv ut
– utskrift av dokument.
- Föregående/Nästa sida
– om dokumentet består av flera sidor kan du använda dessa knappar för att bläddra.
- Sök text
– används för att söka efter en viss text på dokumentet.
- Rotera
– roterar bilden.
- Lägg till dokument
– lägga till dokument/bilagor.
- Ta bort dokument
– tar bort dokument/bilagor.
- Ersätt dokument
– ersätter befintligt dokument med ett annat dokument.
Under dokumentbilden kan du se vilket sidnummer som visas, det finns knappar för att anpassa höjd och bredd samt zoom.
Mer info
Under Mer info finns som standard ytterligare kolumner.
Ursprungskurs
Visar den valutakurs som gällde när fakturan utfärdades, dvs. kursen i kundreskontran.
Fakturadatum
Visar fakturans registreringsdatum.
Fakturatyp
Visar vilken typ av faktura inbetalningen gäller.
Delfakturatyp
Visar vilken delfakturatyp det är om det gäller en betalning för en faktureringsplan.
Kommentar
Kommentar till inbetalningen. Under denna knapp finns en texteditor där det är möjligt att skriva och formatera texter, infoga bilder, signatur och hyperlänkar osv. Då en kommentar/text finns angiven ändras symbolen på knappen från en tom pratbubbla till en fylld pratbubbla
.
Kundnamn/Leverantörsnamn
Namnet på kunden/leverantören.
Belopp
Det betalda beloppet omräknat till företagsvalutan, utifrån den angivna valutakursen. Eftersom det är möjligt att välja om det inbetalda beloppet ska anges i fakturans valuta eller företagsvalutan, så är fältet editeringsbart.
Om fakturan har registrerats i en valuta som skiljer sig från företagsvalutan och du ändrar beloppet, så kommer fakturan att anses fullbetald. Betalt belopp på raden sätts då till kvarvarande restbelopp och valutakursen räknas fram genom att ta Belopp dividerat med Betalt belopp. Det innebär att det vanligtvis gällande regelverket för valutakurs sätts ur spel.
Restbelopp
Visar det ursprungliga restbeloppet, dvs. det restbelopp som fanns på fakturan innan någon inbetalning registrerats.
Referensnummer
Visar referensnummer om det finns angivet.
Kassarabattsdatum
Om kassarabatt används visas kassarabattsdatum. Kassarabattsdatum och Kassarabatt % visas med röd text om betalningen gjorts senare än kassarabattsdatumet.
Checknummer
Om det är en checkbetalning visas checknummer.