Bankintegration

I denna flik kan du aktivera bankintegration. För att aktivera bankintegration krävs att du först har aktiverat din bank under fliken Bankaktivering, du behöver även aktivera systeminställningen Registrera in- och utbetalningar i gemensam rutin/journal och skapa verifikationsnummerserie för journalen Betalningar i rutinen Verifikationsnummerserier/Journaler.

För närvarande finns stöd för följande banker:

Sverige:
  • Handelsbanken — endast File pay ISO
  • Nordea (Nordea Business)
  • SEB
  • Swedbank
Norge:
  • DNB
  • Nordea (Nordea Bedrift) — endast Open Banking
  • Sparebank1 — endast Open Banking
Finland:
  • Nordea (Nordea Business) — endast Open Banking

Se funktionsöversikt för Bankintegration här.

Bankintegration innebär att du kan se saldon på dina bankkonton direkt i Monitor ERP och även har möjlighet att signera betalningar utan att hantera betalningsfiler i internetbanken. Funktionen nyttjar den nya generationen av betalningslösningar ,Open Banking, inom ramen för EU:s direktiv om betaltjänster (PSD2). Detta innebär att banken tillåter att en tredjepartsleverantör via API:er gör betalningar och hämtar kontoinformation för din räkning. Tredjepartsleverantör till tjänsten är Open Payments. De är licensierade och ligger under tillsyn av Finansinspektionen (eller annan behörig myndighet inom EU/EES). Bankintegration erbjuder även den mer traditionella plattformen för bankintegration, där den bakomliggande tekniken bygger på utbetalningar via ISO-filer (File pay ISO). I Monitor ERP hanteras detta via två separata betalningssätt.

Medgivande för bankintegration är personlig för varje användare, vilket innebär att aktivering behöver göras av varje användare som behöver tillgång till funktionen. Aktivering och medgivande sker via mobilt BankID. För att aktivera bankintegrationen krävs det att ditt personnummer är angivet samt att din användare är kopplad i rutinen Personalregister – Allmänt.

Du kan se alla användare som har tillgång till bankintegrationen via knappen Bankintegration i fliken Bankkonton.

Du aktiverar bankintegrationen genom att klicka på knappen Aktivera bankintegration. Ett dialogfönster öppnas där du behöver acceptera de gällande villkoren för tjänsten. Därefter uppkommer en QR-kod som du scannar med din BankID-app. Systemet gör då en matchning mellan de bankkonton som du har tillgång till med de bankkonton som är registrerade under fliken Bankkonton, resultatet visas under Bankkonton aktiverade för bankintegration.När bankintegrationen är aktiverad för den aktuella användaren har ett elektroniskt medgivande om 180 dagar upprättats. Medgivande behöver därefter förnyas via knappen Förnya medgivande.

Läs även om hur du kommer igång med Bankintegration under Tillämpningar i online-hjälpen.